Judetele in care pentru orice automobil nou apar si 20 de rable de import. Peste o treime din masini se apropie de "majorat"
Parcul de masini din Romania imbatraneste vazand cu ochii, spun reprezentantii industriei auto. Economia a mers prost, oamenii nu au mai avut bani si au cumparat masini ieftine.
Dovada ca importurile de automobile la mana a doua au explodat si au depasit de 3 ori vanzarile de masini noi. Este doar o medie, pentru ca exista judete in care pentru fiecare masina noua se inmatriculeaza peste 20 de rable de import.
Anul trecut, vanzarile de autoturisme noi au crescut cu peste 20 la suta, insa au fost depasite cu mult de importurile de masini la mana a doua.
"Parcul din Romania in loc sa intinereasca imbatraneste din 2007 in mod constant, iar anul trecut nu a facut nici acesta exceptie”, spune Ernest-Virgil Popovici, presedinte APIA.
Anul trecut s-au vandut peste 98 de mii de masini noi, dar importurile de masini rulate au depasit 250 de mii.
In judetul Salaj s-au vandut doar 131 de masini noi, iar pentru fiecare dintre ele s-au inmatriculat 33 de masini rulate. Urmeaza Mehedinti si Satu-Mare, cu aproximativ 20 de masini second-hand la fiecare masina noua. La capatul opus se afla Constanta si Ilfov, iar Bucurestiul este singurul in care s-au inmatriculat mai multe masini noi decat rulate.
"Aproximativ 110.000 au avut o vechime mai mare de 12 ani, adica de 4 ori mai mult decat cele care au fost scoase din parcul national prin programul rabla", spune Ernest-Virgil Popovici, presedinte APIA.
Asta a facut ca din 2008 pana acum varsta medie a parcului auto sa creasca de la 10 la 13 ani. Astfel daca in 2008 aveam un milion si jumatate de masini de pana in 5 ani, adica aproape 40 la suta din parc, acum doar o masina din 10 este atat de tanara.
Fenomenul este exact invers la masinile de 11-15 ani. Numarul lor aproape s-a triplat fata de 2008, si 3 masini din 10 se incadreaza la aceasta grupa de vechime.
"Ce ar trebui facut? Impozitarea importurilor de masini Second Hand, pentru ca aceste importuri se fac pe doua canale, un canal oficial supus impozitarii, si altul... intr-o veselie... din care absolut toata lumea pierde, castiga unul singur", spune Constantin Stroe, presedinte ACAROM.
La asta se adauga faptul ca aproximativ o treime din parc sunt masini de peste 16 ani, majoritatea non-Euro, si care pot circula in continuare daca indeplinesc normele de la data fabricatiei.