Bugetarii nu vor primi in 2016 tichete de masa, de vacanta sau indemnizatii la pensie, din cauza "riscurilor de deviere"
Bugetarii nu vor primi nici in 2016 tichete de masa, tichete sau vouchere de vacanta, premii si ore suplimentare, tichete cadou sau indemnizatii la iesirea la pensie sau trecere in rezerva, din cauza riscurilor de deviere existente pe bugetul din 2016.
Aceste informatii reies din proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016, publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
"In conditiile in care pe baza executiei bugetare a anului 2016 exista un risc de deviere, in vederea contracararii acestuia se impune promovarea unor masuri, pe orizontul de referinta, respectiv mentinerea unor masuri adoptate in anii anteriori, precum: neacordarea pentru personalul bugetar de tichete de masa, tichete/vouchere de vacanta, premii si ore suplimentare, tichete cadou si indemnizatii la iesirea la pensie/trecere in rezerva", se mentioneaza in expunerea de motive a actului normativ.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
De asemenea, pentru contracararea riscului de deviere, sunt necesare masuri precum cresterea absorbtiei fondurilor europene, o eficienta sporita in colectarea taxelor si a impozitelor, in reducerea evaziunii fiscale, imbunatatirea conformarii voluntare, aplicarea noului pachet legislativ privind achizitiile publice, dar si imbunatatirea structurii cheltuielilor publice.
Actul normativ stabileste si plafoanele maxime pentru o serie de indicatori macroeconomici. Astfel, conform documentului, cheltuielile statului cu salariile nu au voie sa depaseasca, anul viitor, 7,7% din produsul intern brut (PIB), iar in 2017, plafonul trebuie sa scada la 7,4% din PIB. in ceea ce priveste deficitul bugetului general consolidat, exprimat ca pondere in produsul intern brut, acesta trebuie sa fie de maxim 2,8% in 2016, respectiv 2,77% in 2017.
"Pentru anul 2016, plafonul propus pentru datoria guvernamentala, conform metodologiei UE, este de 41%, luand in considerare potentialele prefinantari ce vor putea fi atrase in conditiile favorabile ale pietelor financiare, precum si
eventualele evolutii sub asteptari atat ai indicatorilor macroeconomici, cat si ai pietelor financiare. Acest plafon este obligatoriu pentru anul 2016", se mai arata in proiectul de Lege.
In plus, plafonul privind emiterea de garantii de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice si de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pentru anul 2016, este de 8 miliarde de lei.
"Masurile de relaxare fiscala decise in anul 2015 in scopul stimularii cresterii economice se estimeaza ca vor avea un impact direct negativ asupra veniturilor bugetare pana la finalul anului 2017, an in care se vor aplica si ultimele reduceri planificate de taxe si impozite. Dupa aceasta perioada se estimeaza o stabilizare a ponderii in PIB a veniturilor bugetare. in paralel, se estimeaza o majorare a ponderii in PIB a cheltuielilor bugetare pe anul 2016 generata de anualizarea majorarilor salariale si a unor prestatii de asistenta sociala, adoptate in anul 2015, urmata insa pe termen mediu de o ajustare semnificativa a acestora ca pondere in PIB in ipoteza mentinerii acelorasi politici salariale si de asistenta sociala", se subliniaza n documentul citat. .
In aceste conditii exista riscul ca deficitul bugetar (atat cash cat ti ESA) sa inregistreze o crestere abrupta in anul 2016, fara a depasi limita de 3% din PIB stabilita prin Tratatul de la Maastricht, crestere care se mentine si in anul 2017 urmata insa de revenirea, incepand cu anul 2018 si continuand si in anul 2019, pe o traiectorie de ajustare, se mai arata in proiectul citat.
"In contextul celor prezentate mai sus, in termeni structurali, exista riscul de a devia pe orizontul de referinta de la Obiectivul Bugetar pe Termen Mediu (OTM) stabilit pentru Romania, respectiv 1% din PIB, deficitul structural pe anul 2016 fiind estimat la 2,73% din PIB, in anul 2017 la 2,86% din PIB urmand sa inregistreze o traiectorie descendenta incepand cu anul 2018, respectiv 2019, cu o ajustare anuala de 0,5 puncte procentuale", se subliniaza in actul mentionat.