ABSL: 40% dintre companiile din România planifică întoarcerea la birou din iulie-august
Aproximativ 95% din companiile din România vor aborda un sistem de muncă hibrid după încheierea pandemiei, iar 40% planifică întoarcerea treptată la birou din iulie - august, relevă un studiu al Asociaţiei Business Service Leaders în România (ABSL).
Conform studiului publicat miercuri, la ora actuală nouă din zece companii aplică sistemul de telemuncă (de la domiciliu sau din ale locuri), iar 38% au afirmat că la birou merge personalul tehnic de suport, în timp ce restul angajaţilor ajung doar în contexte speciale legate de întâlniri.
Referitor la birouri, 61% din totalul companiilor chestionate susţin că vor păstra spaţiile deţinute înainte de pandemie, în timp ce 39% afirmă că vor diminua aceste spaţii. De asemenea, mai mult de jumătate (56%) dintre companii intenţionează să modifice spaţiile de birouri.
Potrivit sursei citate, aproximativ 95% dintre companiile chestionate vor aborda perioada de post-pandemie cu un sistem de muncă hibrid, venind la birou în proporţii diferite. Restul, de 5%, au declarat că vor lucra 100% de la birou după încheierea pandemiei.
În acest context, 40% dintre organizaţii planifică întoarcerea treptată la birou, în sistem hibrid, începând din perioada iulie - august, această ponderea ajungând la 61% până la finalul anului 2021 sau din 2022. Pe de altă parte, patru din zece companii (39%) încă nu ştiu momentul în care angajaţii se vor putea întoarce la birou.
85% din companii au introdus aptitudini noi pentru evaluarea performanțelor managerilor
Studiul ABSL evidenţiază faptul că, în primele cinci criterii pentru întoarcerea la birou, companiile au menţionat: alegerea individuală a angajaţilor, tipul proiectelor aflate în derulate, decizia echipei, performanţa angajaţilor şi stadiul în care se află un proiect.
În ceea ce priveşte timpul de lucru petrecut la birou, 45% dintre respondenţi au menţionat între 8 - 10 zile pe lună, în timp ce 10% au estimat 12 zile pe lună. Totodată, angajaţii a 22% dintre companii vor lucra mai puţin de şapte zile pe lună de la birou sau doar ocazional.
Aproape trei sferturi (72%) dintre companiile industriei serviciilor de business nu au introdus în perioada telemuncii criterii diferite de evaluare a performanţelor, iar 78% susţin că folosesc un singur tip de evaluare.
În schimb, 85% din totalul organizaţiilor chestionate au declarat că au introdus aptitudini noi pentru evaluarea performanţelor managerilor, care au legătură cu telemunca: capacitatea de management al echipelor care lucrează la distanţă, leadership virtual, flexibilitate, empatie şi motivarea angajaţilor.
Conform cercetării de specialitate, 72% dintre companii au luat în această perioadă diverse măsuri menite să evite epuizarea ("burnout"), cum ar fi: programe de sănătate mintală şi wellbeing, comunicare "1 la 1" sau ore de muncă flexibile. În plus, 40% au aplicat pentru facilităţi fiscale oferite de stat (zile libere pentru părinţi, ajutor financiar pentru studii sau sume pentru procurarea echipamentelor IT).
La capitolul beneficii extra-salariale, circa 45% dintre cei intervievaţi au dezvăluit că oferă, în medie, trei sau patru astfel de facilităţi angajaţilor, iar cele mai des întâlnite sunt: abonamente medicale, programe interne de reducere a stresului, sport, programe pentru depistarea şi prevenirea bolilor.
Peste trei sferturi (77%) dintre companiile din industrie au crescut salariile angajaţilor în acest an, în timp ce 13% le-au păstrat la nivelul anului anterior.
Pe fondul campaniei autorităţilor cu privire la vaccinare împotriva COVID-19, majoritatea companiilor (83%) au declarat că nu vor condiţiona întoarcerea de birou a angajaţilor de acest aspect.
Studiul ABSL a fost realizat în perioada februarie - martie 2021 pe un eşantion de 61 de companii, cu un număr de aproximativ de 39.000 de angajaţi.
Asociaţia Business Service Leaders în România este cea mai importantă organizaţie care reprezintă sectorul de business services şi are în componenţă cele mai importante companii din piaţă care îşi desfăşoară activitatea în domenii precum: Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).