2013 - cel mai slab an pentru piata auto din Romania. Strategia vanzatorilor pentru 2014
2013 a fost cel mai prost an pentru piata auto de la inceputul crizei, iar vanzarile de masini noi s-au prabusit cu 80 la suta in ultimii 6 ani.
"Suntem in prapastie", spun dealerii auto, care cred ca mai rau de atat nu se poate. Culmea, nici "Rabla" nu le-a fost de ajutor - 2014 ar putea fi ultimul pentru program. In schimb, jucatorii de pe piata auto pariaza pe credite si ii anunta pe romani ca vor putea obtine finantare mai lejer.
Dealerii auto nici nu-si mai amintesc de vremurile in care romanii stateau la coada pe la usi, ba chiar erau dispusi sa astepte o masina 4-5 luni. Dupa ce au tras linie, au descoperit pierderi de 11 procente. Cu atat au scazut vanzarile de autoturisme noi comparativ cu 2012. Fata de inceputul crizei, scaderea este de-a dreptul ametitoare. In 2008 s-au vandut peste 250.000 de unitati. In 2013, cifra este de 5 ori mai mica.
Brent Valmar, vicepresedinte APIA: "De vina este dificultatea din zona de finantare, apetitul romanilor de a cumpara masini vechi si succesul relativ al programului Rabla pe care la nivelul asociatiei il dorim continuat si anul viitor si atat".
"Rabla", care si-a pornit motoarele in 2005, este cel mai vechi program de acest tip din Europa. De-a lungul timpului, prin intermediul lui au fost cumparate aproape o jumatate de milion de autoturisme noi.
Bogdan Alecu, redactor ZF: "Cine a avut o rabla de casat si o masina noua a facut acest lucru. Acum cine caseaza o masina doreste sa vanda tichetul respectiv. Se incurajeaza o specula. Ajuta in special anumite branduri auto si nu pe toate".
La schimb, vanzatorii si producatorii de masini le propun romanilor mai multe variante de finantare.
Brent Valmar, vicepresedinte APIA: "Leasingul este de actualitate si o sa ramana. Am putea discuta despre o relansare a creditului pentru persoane fizice".
Zoltan Brassai, director general Ford Romania: "Avem produs de finantare 6,9 la suta in roni care este o rata buna pentru leasing financiar. Avem programul prima masina, cum e si programul Prima casa. Nu se mai poate mai jos si de aici trebuie sa ne ridicam".
In timp ce romanii au preferat masinile second hand din vest, europenii au cumparat autoturisme noi, produse in tara noastra.
Zoltan Brassai, direct general Ford Romania: "B-Max este un succes in segmentul lui. Se vinde foarte bine in Europa de Vest".
Productia romaneasca de autoturisme a avut o crestere de aproape 20 la suta in 2013. Din uzinele de la Mioveni si Craiova au iesit aproape 370.000 de masini.