Șoferii de TIR români au protestat la Parlamentul European. Se consideră discriminați
Un regulament care, aparent, îi protejează pe şoferii de cursă lungă stârneşte nemulţumiri printre şoferii de TIR din România.
Transportatorii susţin că anumite condiţii îi discriminează categoric faţă de colegii din Vest şi vor ca legile să fie gândite fără părtinire şi cu atenţie la detalii.
Ca să îşi facă auzită vocea, 200 de români au plecat cu avionul la Strasbourg, ca să participe la un protest al transportatorilor din Europa de Est, în special din Bulgaria, Lituania, Estonia şi Polonia. Votul pentru acest regulament a fost amânat momentan.
Transportatorii români s-au îmbarcat miercuri dimineaţă în două avioane charter, care au decolat de pe Aeroportul Internaţional Arad. Şi-au luat cu ei fluiere, vuvuzele, pancarte şi steaguri.
Miercuri, în Parlamentul European urma să fie votat un regulament care impunea condiţii diferite pentru ţările care au aderat la Uniune după 2007. Conform uneia dintre prevederi, şoferii ar fi obligaţi să ia o pauză de 5 zile între curse, în aceeaşi ţară, cu acelaşi autovehicul. Ar mai fi fost obligaţi să se întoarcă acasă o dată la 4 săptămâni, iar orele de odihnă ale şoferului să fie petrecute într-o unitate de cazare, nu în cabină.
Transportator: ”Ne simţim discriminaţi că la trei săptămâni trebuie să venim acasă, nu este aşa uşor să ajungi din Franţa sau Spania acasă. Pe când cel din centru e mai aproape de Franţa sau Germania. Plus că nu sunt parcări amenajate să laşi camionul 48 de ore în siguranţă, nu sunt parcări la hotel unde să laşi camionul pe timpul pauzei.”
Transportator: ”Ei vor să introducă în Vest că nu vom mai avea voie să lucrăm mai mult de o lună la extern, dar un neamţ poate să lucreze între România şi Germania şi şapte luni fără nicio discriminare. Vor să ne oblige să atingem țara de bază la un interval mult mai scurt decât în prezent. Deci va fi o piedică de a transporta dinspre est spre vest."
În plus, tarifele transportatorilor din Europa de Est sunt mai mici decât cele din Europa de Vest.
Arpad Szanto, secretar general APTE: ”Ei vor întotdeauna mai mult mai multă presiune şi noi nu mai putem să facem faţă. Șoferii au contracte individuale de muncă, sunt mulţumiţi cu veniturile lor şi nu avem nevoie de articole care să schimbe această balanţă şi echilibru.”
Transportatorii au cerut şi sprijinul Guvernului României în demersul lor.