Pensionarii care nu vor să mai aștepte poștasul acasă pot beneficia de un talon de pensie electronic
Incepând cu această lună, pensionarii care nu vor să mai aștepte poștasul acasă pot beneficia de un talon de pensie electronic.
Procedura este greoaie și prespune cel puțin un drum la Casa de Pensii. De cele mai multe ori, pensionarii se încurcă în proceduri, iar platforma se blochează frecvent. Președintele Casei de Pensii susține că nu a avut timpul necesar să implenteze un sistem mai prietenos însă, își pune speranțele în banii primiți prin fondurile europene.
Un domnul este de profesie inginer IT și profesor universitar, dar ne spune că tot i-a fost greu să obțină un talon de pensie digital. L-a ajutat un angajat de la Casa de Pensii.
Scufundat în foi și proceduri este și domnul Ion Țănescu. Are 74 de ani și până acum a bătut de patru ori drumul până la Casa de Pensii. Cu ajutorul nepoților și al copiilor și-a făcut un cont online însă, acum vrea unul și pentru soție.
Pasul 1: Pentru început, orice pensionar trebuie să aibă o adresă de mail validă. Ulterior, trebuie să acceseze site-ul Casei Naționale de Pensii pentru a-și deschide un cont online. Aici completează un formular, iar site-ul îi generează o cerere.
Pasul 2: Cu cererea printată, pensionarul merge la Casa de Pensii, unde angajații casei de pensii îi verifică documentele și îi activează contul. Tot aici primesc o foaie cu 8 instrucțiuni, pentru a putea accesa contul online.
Pasul 3: Pensionarul se întoarce acasă, iar pe mail va trebui să primească un link care este valabil 72 de ore. Odată accesat link-ul, sistemul îl va obliga să își seteze o parolă, apoi va primi o nouă cerere pe care pensionarul trebuie să o printeze, semneze, scaneze și să o indroducă în platformă.
Pasul 4: Abia atunci va fi generat documentul de informare: cunoscut drept talonul electronic.
Cei mai mulți greșesc adresa de e-mail sau uită parola, în timp ce alții nu au aparate de scanare și nici imprimante.
Pensionar: „Complicat, am completat o cerere, trebuie să mă duc acasă, să primesc un email, să văd dacă s-a aprobat, să îmi fac praolă. Mă ajută fiica!”
Președintele Casei Naționale de Pensii susține că a fost nevoit să implementeze rapid noul sistem și are o soluție și mai nerealistă pentru un pensionar: semnătura digitală.
Daniel Baciu, președintele Casei Naționale de Pensii: „Dacă are semnătură digitală, nu trebuie să vină până aici. Noi a trebuit să punem în aplicare această prevedere legală, dar noi avem în PNRR bani pentru digitalizare și încercăm să găsim poate o formă mult mai prietenoasă privind accesarea acestor informații pentru titulari. Deocamdată, aceasta este soluția pe care am găsit-o.”
Până acum, proximativ trei mii de pensionari au cerut să primească talonul electronic. În România, sunt peste 5 milioane de pensionari și doar jumătate dintre ei primesc banii pe card.