Drama in lumea teatrului romanesc. Harry Eliad, directorul Teatrului Evreiesc de Stat, a murit
Regizorul Harry Eliad, directorul Teatrului Evreiesc de Stat din Capitala, a decedat in noaptea de duminica spre luni, la varsta de 84 de ani. El va fi inmormantat miercuri, de la ora 11.00, la cimitirul Filantropia din Bucuresti.
S-a stins din viata, dupa o suferinta ascunsa cu discretie si indurata cu mult curaj, regizorul si directorul Teatrului Evreiesc de Stat, Harry Eliad, una din figurile cele mai de seama ale teatrului idis mondial, se spune intr-un comunicat remis MEDIAFAX de institutia de spectacole.
Nascut pe 8 octombrie 1927, Harry Eliad a fost, mai intai, director al Teatrului de Stat din Ploiesti, dupa plecarea de-acolo a bunului sau prieten, Toma Caragiu.
Din decembrie 1989, Harry Eliad a fost numit director al Teatrului Evreiesc de Stat (TES), pe care l-a condus pana la sfarsit cu stiinta si clarviziune si, nu in ultimul rand, cu intelegere pentru toti actorii teatrului, se mai spune in comunicatul TES.
Ca director al Teatrului Evreiesc de Stat a realizat aici proiectul esential pe care l-a nutrit inca din frageda tinerete, "Integrala Salom Alehem" . Cele mai multe din aceste spectacole fiind regizate chiar de el si transformate in musicaluri pe melodii folclorice evreiesti, printre ele, in primul rand, spectacolele de mare succes "Vanzatorii de haloimes" si "Romanul unui om de afaceri".
Ca maestru recunoscut al genului muzical, el a oferit, de asemenea, publicului o inspirata versiune proprie a celor doua faimoase opere "clasice" ale genului - "Scripcarul pe acoperis" si "Cabaret".
A regizat piese apartinand unor mari autori ai dramaturgiei universale, cum sunt A.P. Cehov si Nikolai Gogol, si a cautat sa valorifice dramaturgia dintre cele doua razboaie mondiale, dar si dramaturgia contemporana, ultima sa realizare fiind o spumoasa comedie dupa Woody Allen, "Cum se cuceresc femeile".
"Pentru Harry Eliad, TES devenise, dupa cum spunea, «o miza cu dorinta declarata de a-l impune ca facand parte din extraordinara Scoala de teatru romanesc... Ca sa zic asa, partidul meu e teatrul evreiesc.
Caut ca la TES sa se joace cat mai mult cu putinta spectacole in limba idis, pentru ca astfel sa devina cunoscute unui public cat mai larg comorile literaturii idis. Iar politica mea e aceasta: sa aduc aici actori remarcabili, sa introduc in repertoriu piese bune Si foarte bune Si sa atrag drept colaboratori niste regizori cu exigente artistice foarte inalte»", se mai spune in comunicatul Teatrului Evreiesc de Stat.
"A privit inainte pana in cea din urma clipa, avand in minte inca o multime de proiecte pe care dorea sa le realizeze. Intrebat de un jurnalist care a fost cel mai bun sfat primit vreodata de el, Harry Eliad a raspuns cu talc si cu umorul care nu-l parasea niciodata:
«Moses Rosen, fostul rabin-sef al Comunitatii Evreiesti din Romania, mi-a spus candva aceste cuvinte: «Eliad, in ce priveste teatrul evreiesc, tine minte: sa mori in picioare!» A murit asa cum a Si trait: in picioare»", precizeaza Teatrul Evreiesc de Stat.