Companiile aeriene, în ofensivă după aprobarea noii reguli pentru bagaje. Anunță măsuri care ar putea afecta pasagerii

Parlamentarii din comisia pentru transporturi au aprobat marți un amendament privind drepturile pasagerilor aerieni, care oferă oamenilor dreptul de a călători cu bagaje de mână de mână cu o greutate de până la 7 kilograme fără a plăti taxe suplimentare.
Dacă regula va fi confirmată în cadrul negocierilor cu guvernele UE, bagajul de 7 kg va fi permis gratuit, pe lângă un obiect personal mai mic care poate încăpea sub scaun, scrie politico.eu.
Noul drept este puternic contestat de lobby-urile companiilor aeriene, care avertizează că regula ar forța transportatorii să majoreze costurile biletelor, chiar și pentru persoanele care zboară cu un bagaj minim.
„Ce urmează? Popcorn și băuturi obligatorii ca parte a biletului de cinema?", a declarat Ourania Georgoutsakou, director general al lobby-ului Airlines for Europe (A4E).
„Parlamentul European ar trebui să lase călătorii să decidă ce servicii doresc, pentru ce servicii plătesc și, ceea ce este important, ce servicii nu doresc”, a spus ea într-o declarație înainte de votul de marți.
Ce prevede concret amendamentul susținut de Parlament
Dar ideea de a relaxa regulile pentru bagajul de mână a fost susținută de o largă coaliție de grupuri politice. Amendamentul propus de Matteo Ricci din partea Socialiștilor și Democraților, principalul deputat european responsabil cu legislația, face acum parte din poziția Parlamentului European cu privire la o propunere din 2023 care vizează consolidarea aplicării drepturilor pasagerilor aerieni.
Textul final va fi negociat cu Consiliul UE. Până în prezent, Spania a indicat că este în favoarea schimbării.
Potrivit legislatorilor, noul drept se bazează pe o hotărâre a Curții de Justiție din 2014 care a stabilit că bagajul de mână este un „aspect necesar” al transportului de pasageri, atât timp cât bagajele îndeplinesc „cerințe rezonabile” în ceea ce privește greutatea și dimensiunile.
După ani de discuții între companiile aeriene și experți cu privire la cerințele rezonabile, Parlamentul a decis să intervină și să impună un standard comun. Pe lângă limita de greutate de 7 kg, norma prevede că bagajul de mână trebuie să se încadreze „în dimensiunile maxime de 100 cm (suma lungimii, lățimii și înălțimii)”.
Se preconizează că companiile aeriene low-cost vor fi afectate cel mai mult de această măsură, care va afecta politicile lor tarifare care permit transportul gratuit doar al unui bagaj mic care se potrivește sub scaun și taxează pasagerii pentru bagaje mai mari, chiar dacă acestea încap în compartimentul de deasupra capului.
Conform celor mai recente rezultate anuale ale Ryanair, veniturile auxiliare, inclusiv taxele pentru bagajele de mână și serviciile suplimentare, cum ar fi selectarea locului și îmbarcarea prioritară, s-au ridicat la 4,7 miliarde EUR din veniturile totale de 13,95 miliarde EUR.
Pe lângă profituri, companiile aeriene sunt îngrijorate de faptul că permiterea tuturor pasagerilor să aducă la bord un bagaj de 7 kg va cauza probleme în timpul îmbarcării și va duce la întârzieri suplimentare dacă bagajele nu încap în cabină.
Într-o scrisoare trimisă parlamentarilor înainte de vot, A4E s-a plâns de faptul că „aeronavele nu au spațiu pentru a găzdui un bagaj de mână pentru fiecare pasager”, deoarece „cabina tipică a unei aeronave oferă 180 de locuri, dar are spațiu doar pentru 90 de cărucioare în dulapurile de deasupra capului”.
Însă amendamentul nu lasă loc pentru scuze și permite ca bagajul de mână să fie depozitat „fie în cabina aeronavei (ca bagaj de mână), fie în cala aeronavei, ca bagaj înregistrat”.
Companiile aeriene pot refuza să admită bagajul de mână la bord „doar din motive de securitate” în legătură cu greutatea, dimensiunea sau caracteristicile aeronavei, precizează norma.
Steven Berger, ofițer juridic principal la Organizația Europeană a Consumatorilor, a salutat „poziția fără echivoc privind bagajul de mână”, afirmând că aceasta satisface „o așteptare fundamentală a consumatorilor” de a transporta atât un obiect personal, cât și un bagaj de mână, fără costuri suplimentare.
Sursa: Politico.eu
Etichete: taxe, avion, companii aeriene, bagaje,
Dată publicare:
24-06-2025 16:04