Companiile aeriene, în ofensivă după aprobarea noii reguli pentru bagaje. Anunță măsuri care ar putea afecta pasagerii

bagaje avion
Shutterstock

Parlamentarii din comisia pentru transporturi au aprobat marți un amendament privind drepturile pasagerilor aerieni, care oferă oamenilor dreptul de a călători cu bagaje de mână de mână cu o greutate de până la 7 kilograme fără a plăti taxe suplimentare.

Dacă regula va fi confirmată în cadrul negocierilor cu guvernele UE, bagajul de 7 kg va fi permis gratuit, pe lângă un obiect personal mai mic care poate încăpea sub scaun, scrie politico.eu.

Noul drept este puternic contestat de lobby-urile companiilor aeriene, care avertizează că regula ar forța transportatorii să majoreze costurile biletelor, chiar și pentru persoanele care zboară cu un bagaj minim.

„Ce urmează? Popcorn și băuturi obligatorii ca parte a biletului de cinema?", a declarat Ourania Georgoutsakou, director general al lobby-ului Airlines for Europe (A4E).

„Parlamentul European ar trebui să lase călătorii să decidă ce servicii doresc, pentru ce servicii plătesc și, ceea ce este important, ce servicii nu doresc”, a spus ea într-o declarație înainte de votul de marți.

Citește și
sarpe
Șarpe surprins într-un avion plin de pasageri. Cum au reacționat oamenii VIDEO

Ce prevede concret amendamentul susținut de Parlament

Dar ideea de a relaxa regulile pentru bagajul de mână a fost susținută de o largă coaliție de grupuri politice. Amendamentul propus de Matteo Ricci din partea Socialiștilor și Democraților, principalul deputat european responsabil cu legislația, face acum parte din poziția Parlamentului European cu privire la o propunere din 2023 care vizează consolidarea aplicării drepturilor pasagerilor aerieni.

Textul final va fi negociat cu Consiliul UE. Până în prezent, Spania a indicat că este în favoarea schimbării.

Potrivit legislatorilor, noul drept se bazează pe o hotărâre a Curții de Justiție din 2014 care a stabilit că bagajul de mână este un „aspect necesar” al transportului de pasageri, atât timp cât bagajele îndeplinesc „cerințe rezonabile” în ceea ce privește greutatea și dimensiunile.

După ani de discuții între companiile aeriene și experți cu privire la cerințele rezonabile, Parlamentul a decis să intervină și să impună un standard comun. Pe lângă limita de greutate de 7 kg, norma prevede că bagajul de mână trebuie să se încadreze „în dimensiunile maxime de 100 cm (suma lungimii, lățimii și înălțimii)”.

Se preconizează că companiile aeriene low-cost vor fi afectate cel mai mult de această măsură, care va afecta politicile lor tarifare care permit transportul gratuit doar al unui bagaj mic care se potrivește sub scaun și taxează pasagerii pentru bagaje mai mari, chiar dacă acestea încap în compartimentul de deasupra capului.

Conform celor mai recente rezultate anuale ale Ryanair, veniturile auxiliare, inclusiv taxele pentru bagajele de mână și serviciile suplimentare, cum ar fi selectarea locului și îmbarcarea prioritară, s-au ridicat la 4,7 miliarde EUR din veniturile totale de 13,95 miliarde EUR.

Pe lângă profituri, companiile aeriene sunt îngrijorate de faptul că permiterea tuturor pasagerilor să aducă la bord un bagaj de 7 kg va cauza probleme în timpul îmbarcării și va duce la întârzieri suplimentare dacă bagajele nu încap în cabină.

Într-o scrisoare trimisă parlamentarilor înainte de vot, A4E s-a plâns de faptul că „aeronavele nu au spațiu pentru a găzdui un bagaj de mână pentru fiecare pasager”, deoarece „cabina tipică a unei aeronave oferă 180 de locuri, dar are spațiu doar pentru 90 de cărucioare în dulapurile de deasupra capului”.

Însă amendamentul nu lasă loc pentru scuze și permite ca bagajul de mână să fie depozitat „fie în cabina aeronavei (ca bagaj de mână), fie în cala aeronavei, ca bagaj înregistrat”.

Companiile aeriene pot refuza să admită bagajul de mână la borddoar din motive de securitate” în legătură cu greutatea, dimensiunea sau caracteristicile aeronavei, precizează norma.

Steven Berger, ofițer juridic principal la Organizația Europeană a Consumatorilor, a salutat „poziția fără echivoc privind bagajul de mână”, afirmând că aceasta satisface „o așteptare fundamentală a consumatorilor” de a transporta atât un obiect personal, cât și un bagaj de mână, fără costuri suplimentare.

Articol recomandat de sport.ro
GALERIE FOTO Cele trei stadioane pe care poate juca România la Cupa Mondială din 2026
GALERIE FOTO Cele trei stadioane pe care poate juca România la Cupa Mondială din 2026
Citește și...
Companiile aeriene care vor introduce amenzi pentru pasagerii care se ridică înainte ca avionul să oprească complet
Companiile aeriene care vor introduce amenzi pentru pasagerii care se ridică înainte ca avionul să oprească complet

Pasagerii companiilor aeriene din Turcia care îşi desfac centura de siguranţă, accesează compartimentele de bagaje din avion sau ocupă culoarul înainte ca avionul să se oprească complet la aterizare riscă să fie amendaţi, scrie publicaţia Daily Sabah.

Șarpe surprins într-un avion plin de pasageri. Cum au reacționat oamenii VIDEO
Șarpe surprins într-un avion plin de pasageri. Cum au reacționat oamenii VIDEO

Pasageri ai unui avion de tip Airbus A320 aparţinând companiei malaysiene Air Asia au descoperit, înaintea aterizării la Phuket, în Thailanda, că un şarpe urca pe compartimentul de bagaje, deasupra capetelor lor.

 

Momentul în care un avion se dezechilibrează și se ridică pe coadă în timp ce era descărcat de bagaje pe aeroport
Momentul în care un avion se dezechilibrează și se ridică pe coadă în timp ce era descărcat de bagaje pe aeroport

Un avion de pasageri al companiei JetBlue s-a dezechilibrat și s-a ridicat pe coadă, ca un balansoar, în timp ce era descărcat de bagaje pe aeroportul internațional John F. Kennedy din New York, potrivit companiei aeriene.

Recomandări
Responsabili americani transmit Europei: Fără întărirea apărării până în 2027, SUA pot renunța la unele mecanisme NATO
Responsabili americani transmit Europei: Fără întărirea apărării până în 2027, SUA pot renunța la unele mecanisme NATO

Responsabilii americani i-au avertizat pe omologii europeni că, dacă nu-și consolidează până în 2027 capacitățile defensive, Statele Unite își vor sista participarea la anumite mecanisme de apărare ale NATO.

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Criza apei i-a costat pe locuitorii din Prahova și Dâmbovița 120.000 euro pe zi. Restaurante și afaceri, forțate să caute apă
Criza apei i-a costat pe locuitorii din Prahova și Dâmbovița 120.000 euro pe zi. Restaurante și afaceri, forțate să caute apă

Criza apei din Prahova și Dâmbovița se îndreaptă spre o posibilă soluționare. Premierul Ilie Bolojan a anunțat că vineri seară alimentarea cu apă va fi reluată treptat, dar a avertizat că apa nu va fi deocamdată potabilă.