Chirițoiu: Ajutorul de stat oferit CFR Marfă, ilegal. Trebuie să returneze 400 de mil. €

CFR Marfa
Agerpres

Comisia Europeană a decis că ajutorul de stat acordat companiei CFR Marfă în 2013 a fost ilegal, iar statul român va trebui să recupereze circa 400 de milioane de euro, a declarat, luni, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

"În cazul CFR Marfă, investigaţia Comisiei Europene este la final. Ştim că decizia este scrisă şi va fi comunicată până la finele anului. Compania a primit un ajutor în vederea privatizării, în 2013, când s-au şters datoriile. Ea nu şi-a revenit nici acum, nici privatizată nu a fost, a continuat să facă pierderi, evident că situaţia nu este sustenabilă", a spus Chiriţoiu, potrivit Agerpres.

El a precizat că statul va avea la dispoziţie şase luni pentru a-şi recupera banii.

"Întâi va veni decizia de la Comisia Europeană, care spune că trebuie recuperat ajutorul de stat pe care l-a primit compania, deci statul trebuie să-şi recupereze banii pe care i-a dat sau pe care nu i-a încasat de la CFR Marfă, apoi, după ce ne vine decizia, vom vedea ce variante putem aborda şi vom avea la dispoziţie cel puţin şase luni pentru a recupera acest ajutor", a arătat oficialul Concurenţei.

Potrivit acestuia, o variantă recomandată şi în trecut de Consiliul Concurenţei este mutarea la CFR SA a activelor care se leagă de infrastructură, precum terenuri, depouri, instalaţii de încărcare-descărcare.

Citește și
CFR Marfa
CFR Marfă, strivită între două grupuri de interese puternice. Ce șanse are să supraviețuiască
Arma care-i sperie pe ruși ar putea ajunge în Ucraina. Moscova amenință că va extinde „zona-tampon”

"Noi am recomandat CSAT, încă de când se discuta de privatizare, din 2012, pentru că privatizarea a fost aprobată în CSAT, să ceară mutarea acestor active de la CFR Marfă la CFR Infrastructură. Poziţia noastră a rămas aceeaşi: da, are sens să mute anumite active de la CFR Marfă la CFR SA", a adăugat Chiriţoiu.

Un alt model de urmat este cel pus în practică şi în cazul Oltchim, adică divizarea şi preluarea activelor viabile de către un investitor.

"Compania spune că are active de 1 miliard de euro. Ar trebui să poată acoperi suma care va trebui recuperată, care va fi mult mai mică. Este vorba de anularea ştergerii de datorii din 2012. CFR Marfă avea datorii pentru utilizarea infrastructurii către CFR SA, iar, în momentul în care va fi emisă decizia, ANAF va prelua aceste creanţe, apoi vom vedea exact modalitatea specifică prin care se va face preluarea", a continuat oficialul concurenţei.

Întrebat ce se va întâmpla cu cei 6.000 de angajaţi ai CFR Marfă, el a arătat că aceştia vor continua să lucreze în domeniu.

"Sunt convins că locomotivele vor circula, vor trage după ele vagoane şi va fi nevoie să existe oameni care să opereze locomotivele şi vagoanele. Cu siguranţă această activitatea de transport de marfă nu va dispărea, iar oamenii vor continua să lucreze în această activitate", a mai spus Chiriţoiu.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT E gata! Știm prima echipă promovată matematic în Superliga României
NEWS ALERT E gata! Știm prima echipă promovată matematic în Superliga României
Citește și...
Două vagoane ale unui tren al CFR Marfă s-au desprins din mers
Două vagoane ale unui tren al CFR Marfă s-au desprins din mers

Două vagoane ale unui tren de marfă încărcat cu zgură granulată, aparţinând CFR Marfă, s-au desprins din mers, între Ploieşti Est şi Dâmbu, circulaţia trenurilor de călători nefiind afectată, relatează Agerpres.

CFR Marfă, strivită între două grupuri de interese puternice. Ce șanse are să supraviețuiască
CFR Marfă, strivită între două grupuri de interese puternice. Ce șanse are să supraviețuiască

Compania naţională CFR Marfă este blocată - cu riscul tot mai mare de a fi chiar strivită - între două ansambluri de interese foarte puternice.

Circulaţia feroviară oprită complet între staţiile Rupea şi Caţa. O locomotivă a luat foc
Circulaţia feroviară oprită complet între staţiile Rupea şi Caţa. O locomotivă a luat foc

Locomotiva unui tren de marfă a unui operator privat a luat foc marţi între staţiile CFR Rupea şi Caţa.

Dosarul CFR Marfa. Mandate de arestare pentru Mihut Craciun si alti trei directori din companie
Dosarul CFR Marfa. Mandate de arestare pentru Mihut Craciun si alti trei directori din companie

Fostul director al CFR Marfa Mihut Craciun a fost arestat preventiv, alaturi de alti trei fosti directori din companie, iar alte sase persoane au primit mandate de arestare la domiciliu.

Recomandări
Românii au în conturile personale de pensii din Pilonul 2 o sumă record. Cât primește fiecare în medie
Românii au în conturile personale de pensii din Pilonul 2 o sumă record. Cât primește fiecare în medie

Românii au în conturile personale de pensii Pilon 2 o sumă record. Peste 160.000 de pensii Pilon 2 au fost deja plătite către cei ieșiți din activitate, jumătate din sumă numai anul trecut.

Joe Biden a ajutat în secret Ucraina să se apere de atacurile Rusiei și a trimis rachete ATACMS cu rază lungă de acțiune
Joe Biden a ajutat în secret Ucraina să se apere de atacurile Rusiei și a trimis rachete ATACMS cu rază lungă de acțiune

În ultimele săptămâni, Statele Unite au trimis în secret rachete cu rază lungă de acțiune Ucrainei pentru a fi folosite în lupta împotriva invadatorilor ruși, iar Ucraina le-a folosit deja de două ori.

Cum a fost prinsă că a luat mită doctorița ginecolog din Giurgiu. Banii pe care-i avea în buzunar erau marcați
Cum a fost prinsă că a luat mită doctorița ginecolog din Giurgiu. Banii pe care-i avea în buzunar erau marcați

Este anchetă la Spitalul Județean de Urgență din Giurgiu, după ce un medic ginecolog a fost prins în flagrant în timp ce lua mită pentru o operație de cezariană, acoperită de asigurarea medicală.