CFR, mesaje contradictorii în 48 de ore. Au avertizat că falimentează, acum asigură că situația e sub control

×
Codul embed a fost copiat

Sunt noi probleme pe calea ferată. Conducerea CFR avertizează că unele trenuri ar putea fi suspendate. Compania riscă să intre într-un blocaj financiar, și asta pentru că banii primiți de la stat nu ajung pentru acoperirea cheltuielilor curente.

Autoritățile promit că vor găsi soluții pentru a evita o criză în transportul feroviar.

Cu un buget mai mic cu 20% față de anul trecut, conducerea CFR Călători susține că a rămas fără bani iar din aceasta cauza există riscul ca unele trenuri să nu mai circule.

Întâi au amenințat cu suspendarea trenurilor

Informațiile alarmante apar într-un document pe care operatorul feroviar l-a transmis la sfârșitul săptămânii Ministerului Transporturilor, și în care cere sume mai mari ca să-și acopere cheltuielile.

Banii vin de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară iar președintele instituției susține că pentru moment, bugetul nu permite alocări suplimentare.

Citește și
cfr calatori
Risc de blocaj în transportul feroviar. CFR Călători avertizează că ar putea intra în incapacitate de plată

Mihai Barbu, președinte ARF: Sunt probleme la nivelul companiei CFR Călători pentru plata utilităților și celorlalte lucruri, invocau plata motorinei către furnizori. Dumnealor doresc mai mult bani. Într-adevăr anul trecut au primit mai mulți bani, dar anul acesta va trebui să aibă o altă aprobare. Noi vom discuta dacă există această posibilitate.

CFR Călători are nevoie în fiecare lună de 365 de milioane de lei, din care alocă 80 de milioane doar pentru salariile angajaţilor. Motorina costă 30 de milioane de lei, iar energia electrică încă 40 de milioane de lei. Mai este nevoie de bani și pentru reparații, tichete de masă sau plăți făcute pentru diverși furnizori.

Rodrigo Maxim, lider de sindicat: Problema este că dacă se dă bani mai puțini, 30 de lei pe 3 km, în loc de 47 de lei - nu sunt bani suficienți pentru plata furnizorilor, riscăm să se oprească trenurile care sunt pe diesel, care sunt pe motorină pentru că nu sunt bani de plata motorinei și în această situația. În România mai mult de 60% nu este electrificată și atunci se vor opri foarte multe trenuri pe calea ferată din total prestatie de 80%.

Conducerea CFR s-a râzgândit

În două zile, CFR a transmis comunicate de presă cu mesaje diferite. Dacă în primul sugera posibilitatea unei crize financiare, acum conducerea a adoptat un ton împăciutor.

Într-o notă mai optimistă, conducerea CFR dă asigurări că nu își va sista activitatea și nu există riscul unui faliment al companiei. Râmân totuși întrebări legate de modul în care operatorul feroviar își gestionează bugetul. La începutul anului, de exemplu, CFR Călători a anunțat că va renunța la 240 de trenuri, în special curse neprofitabile, cu puțini călători. Sindicatele spun însă că s-a ajuns în această situația din lipsă de fonduri și de personal.

Problemele vechi rămân și acestea. La prânz, două garnituri care veneau în București de la Pitești și Iași aveau între 85 și 45 de minute întârziere.

Tânăr: Am pierdut astăzi trei trenuri doar pentru că am stat undeva la 45 de minute la coadă, mi se pare incredibil. Două case deschise și 250 de persoane erau acolo. Poate să se automatizeze puțin mai mult, iar sistemul să fie mai fluent. Aparatele de aici din gară nu sunt folosite.

Deși tot mai multe locomotive vechi sunt modernizate cu bani europeni acordați prin PNRR, încă sunt mari întârzieri la livrarea trenurilor noi.

Articol recomandat de sport.ro
"Bijuteria" de 100 de milioane de euro prinde viață! Când intră buldozerele: "Va fi primul din țară"
"Bijuteria" de 100 de milioane de euro prinde viață! Când intră buldozerele: "Va fi primul din țară"
Citește și...
CFR Călători revine, după două zile, cu „explicații”: Am scris „risc de faliment” pentru că nu există un astfel de pericol
CFR Călători revine, după două zile, cu „explicații”: Am scris „risc de faliment” pentru că nu există un astfel de pericol

CFR Călători a transmis că nu își sistează activitatea și nici nu intră în faliment, asta după ce în urmă cu două zile a spus că s-ar putea ajunge într-o astfel de situație.

Risc de blocaj în transportul feroviar. CFR Călători avertizează că ar putea intra în incapacitate de plată
Risc de blocaj în transportul feroviar. CFR Călători avertizează că ar putea intra în incapacitate de plată

CFR Călători avertizează că fondurile insuficiente și veniturile mai mici decât cele așteptate pentru 2025 pot afecta grav transportul public de pasageri.

CFR Călători pune noi trenuri în circulație. Pe ce rută vor circula garniturile modernizate cu bani din PNRR
CFR Călători pune noi trenuri în circulație. Pe ce rută vor circula garniturile modernizate cu bani din PNRR

CFR Călători informează că, începând de marţi, respectiv de miercuri, vor circula patru noi trenuri pe ruta Braşov-Bucureşti Nord-Constanţa şi retur.

Recomandări
Apa revine treptat în Prahova și Dâmbovița, după zile de criză. Testele de calitate a apei vor decide deschiderea robinetelor
Apa revine treptat în Prahova și Dâmbovița, după zile de criză. Testele de calitate a apei vor decide deschiderea robinetelor

Joi seara, responsabilii de la Apele Române au anunțat că alimentarea cu apă se apropie de reluare pentru cei peste 100.000 de locuitori din Prahova și Dâmbovița.

BEC București cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Nicușor Dan, Drulă și Voiculescu: „Material electoral ilegal”
BEC București cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Nicușor Dan, Drulă și Voiculescu: „Material electoral ilegal”

Biroul Electoral de Circumscripţie Bucureşti a cerut eliminarea videoclipului filmat la Cotroceni în care apar candidatul USR la Primărie Cătălin Drulă, preşedintele Nicuşor Dan şi Vlad Voiculescu. 

Putin cere retragerea completă a armatei ucrainene până la Odesa. Rusia ar ajunge astfel la granița cu România
Putin cere retragerea completă a armatei ucrainene până la Odesa. Rusia ar ajunge astfel la granița cu România

„Există posibilitatea ca americanii să trădeze Ucraina". Emmanuel Macron a formulat acest grav avertisment într-o discuție cu Zelenski şi alți lideri europeni pentru a analiza strategii de protejare a Kievului.