Doua filme romanesti se lupta astazi pentru Palme d'Or. The Guardian prezice ca "Bacalaureat" va castiga marele premiu
In ajunul anuntarii palmaresului competitiei oficiale a Festivalului de la Cannes se disting filmele german Toni "Erdman", american "Paterson" si romanesti "Bacalaureat" si "Sieranevada", transmite sambata AFP, citata de Agerpres.
Competitia ramane totusi deschisa, odata cu intrarea in joc a peliculelor "Elle" de Paul Verhoeven si "Clientul" de Asghar Farhadi, bine primite de presa. Marele castigator va fi anuntat duminica, in jurul orei 23:00.
Primul film in competitia oficiala a celei de-a 69-a editii a festivalului de la "Palermo Shhting" al lui Wim Wenders din 2008, "Toni Erdman" al regizoarei de 39 de ani Maren Ade a fost prima surpriza placuta de pe Croazeta, declansand hohote de ras in randul spectatorilor. Pelicula, care confirma revenirea cinematografiei germane, arata cum incearca un tata sa isi ajute fiica obsedata de munca sa gaseasca un sens in viata si detine un loc de frunte la bursa pariurilor pentru Palme d'Or.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
"Paterson" al americanului Jim Jarmusch este si el un pretendent la titlu. Oda inchinata banalitatii vietii cotidiene, filmul a emotionat spectatorii prin interpretarea lui Adam Driver, in rolul unui sofer de autobuz poet. Numele actorului american este de altfel citat printre preferatii la castigarea trofeului pentru interpretare masculina.
Bine reprezentata in acest an cu doua lungmetraje, cinematografia romaneasca ar putea obtine ravnitul trofeu cu foarte apreciatul film "Bacalaureat" al lui Cristian Mungiu (laureat al Palme d'Or in 2007), pelicula care sondeaza cu acuitate compromisurile si coruptia, sau cu "Sieranevada" a lui Cristi Puiu.
Un alt potential castigator este britanicul Ken Loach care, cu o prospetime intacta la 80 de ani, a emotionat publicul, in "I, Daniel Blake", cu soarta unui somer bolnav, care se confrunta cu sistemul deloc favorabil lui.
Si alte titluri au atras atentia criticii. Printre ele, "Julieta", vibrant portret al unei femei suferinde realizat de spaniolul Pedro Almodovar, "Aquarius" al brazilianului Kleber Mendonca Filho, precum si "Loving", frumoasa oda inchinata tolerantei semnata de americanul Jeff Nichols. La acestea se adauga "Ma Loute", comedie burlesca a francezului Bruno Dumont, cu Fabrice Luchini si Juliette Binoche.
Festivalul a fost marcat de cateva prestatii stralucite ale unor actrite, multe dintre ele putand pretinde pe buna dreptate premiul pentru interpretare feminina. Una este actrita braziliana Sonia Braga, care joaca rolul unei sexagenare independente si tenace, care se confrunta cu un promotor imobiliar in "Aquarius", iar alta, actrita irlandezo-etiopiana Ruth Negga, sotia de culoare dintr-un cuplu mixt in "Loving".
Si alte actrite si-ar putea trece numele in palmaresul de la Cannes, printre care Sandra Huller, tanara femeie de afaceri in "Toni Erdman", Hayley Squires, emotionanta mama necasatorita aflata in somaj in "I, Daniel Blake", Kristen Stewart in "Personal Shopper", Marion Cotillard in "Mal de Pierres" sau Adele Haenel, in rolul unui medic macinat de vina in "La Fille inconnue".
The Guardian: "Bacalaureat", favorit la Palme d'Or
Peter Bradshaw, criticul de film al The Guardian, a prezis ca filmul lui Cristian Mungiu va fi in acest an castigatorul ravnitului premiul Palme d'Or.
"Romania a avut inca un an impresionant la Cannes. Doua filme din aceasta tara, ale lui Cristian Mungiu si Cristi Puiu, au prezentate o radiografie a clasei politice care conduce tara, sugerand ca lucrurile nu s-au imbunatatit fata de cum erau pe vremea lui Ceausescu si poate s-a intamplat chiar opusul", a relatat Peter Bradshaw.
Subiectul filmului "Bacalaureat"
''Bacaulareat'', al cincilea film al lui Cristian Mungiu, al treilea prezentat la Cannes, si-a trait premiera joi, in competitia de pe Croazeta. Sa adaugam ca cineastul nostru, devenit un obisnuit al locului, a fost, in 2013, cand nu concura, membru al juriului. Asta exprima exigenta! Filmul adus in 2016 se cheama programatic ''Bacalaureat'' si reproduce o oglinda a pulsului cinematografiei noastre actuale. Prin el regizorul isi masoara fortele de trei ori: o data in turnirul pentru primul loc, in al doilea rand pentru confirmarea pozitiei sale internationale si, nu in ultimul rand, intrecandu-se pe sine, ceea ce e si cel mai dificil in conditiile in care are la activ un Palme d'Or. De aici si interesul pe care-l manifesta publicul, care a umplut marea sala ''Lumiere'', joi, cu o buna jumatate de ora inaintea gongului, desi spectacolul era matinal.
Ce e cu ''Bacalareatul'' pe care-l aduce acum in audienta internationala? Romeo, eroul sau, nu e un adolescent in schimbare de voce, ci somitatea medicala a oraselului sau transilvan. Doctorul e mai aproape ca oricand de a-si vedea fiica capatuita. Doua universitati britanice de prestigiu si-o disputa. I-ar mai trebui doar o formalitate pentru o eleva stralucita ca ea - bacalaureatul - si valiza pentru Anglia ar fi ca si facuta. Tatal ei ii netezeste, discret dar grijuliu, drumul, cand un eveniment neasteptat face ca totul sa basculeze: la intoarcerea spre casa, fata e victima unei tentative de viol. Dintr-o data, traumatizata, ea refuza sa-si continue calea. Iar tatal isi vede principiile investite in ea puse in pericol de brutalitatea vietii din jur.
Anxietatea e instalata de la primele imagini. Cand sansa pierduta e in primejdie, cardiologul e gata sa se dea peste cap pentru a nu o rata. ''Bacalaureatul'' lui Mungiu implica un moment unic in viata adultului, cand acesta descopera ca cea mai mare parte a vietii a ramas undeva in urma. Cumva o radiografie a batranetii, a batranetii proprii in contrast cu tineretea stralucita care nu se teme de decizii. De remarcat, de la bun inceput, ca lumea pe care o abordeaza Mungiu e universala, nu prin excelenta romaneasca. ''Sper - zicea autorul in conferinta sa de presa - ca fac filme despre natura umana, nu despre mizeria de toate zilele''. Regizorul aplica mereu dramaturgiei sale pedala de surdina. Cand ataca tema coruptiei, o face distingand intre cea sociala pe cea ''dulce'', tentatia aproape legitima a compromisului moral. si printr-o asemenea abordare, castiga mereu in credibilitate. Dupa ''Sieranevada'' lui Cristi Puiu , si ''Caini'' - debutul lui Bogdan Mirica -, Mungiu completeaza trei drumuri diferite ale cinematografiei noastre contemporane, ale carei productii nu inceteaza sa surprinda.
''Caini'' de Bogdan Mirica, desemnat de FIPRESCI cea mai buna pelicula la sectiunea ''Un certain regard''
''Caini'' al regizorului roman Bogdan Mirica a fost desemnat sambata de Federatia Internationala a Criticilor de Film (FIPRESCI) drept cea mai buna pelicula la sectiunea ''Un certain regard'' a Festivalului de Film de la Cannes, informeaza sambata agentia EFE.
Pelicula germana ''Toni Erdman'', in regia lui Maren Ade, a luat premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din competitia oficiala a festivalului, in timp ce filmul ''Grave'' al realizatoarei franceze Julia Ducournau a fost desemnat de criticii de film cel mai bun din cadrul ''La Semaine de la Critique'' sau ''Quinzaine des Réalisateurs''.