Club Feroviar: Două trenuri au fost la un pas de a se ciocni, în Sighișoara. CFR SA a mușamalizat cazul. Reacția CFR SA

tren
StirilePROTV

O coliziune între două trenuri încărcate cu motorină și îngrășăminte chimice a fost evitată în ultimul moment, joi dimineață, în Gara Sighișoara.

Club Feroviar susține că CFR SA a mușamalizat incidentul, acesta fiind făcut public doar după ce publicația a chestionat autoritățile.

Mecanicul unui tren GFR (Grup Feroviar Român, companie privată care activează pe piața transportului pe cale ferată) ar fi adormit, iar trenul a depășit semnalul de ieșire din stație aflat pe roșu. În plus, trenul era în neregulă din punctul de vedere al siguranței feroviare, având sistemul de protecție INDUSI izolat, mai scrie publicația.

Sistemul INDUSI nu permite unei locomotive să depășească un semnal pus pe roșu cu ajutorul unor inductori amplasați atât pe locomotivă cât și la nivelul semnalului.

Impactul a fost evitat după ce mecanicul celui de-al doilea tren l-a observat pe primul venind spre el și a frânat brusc.

Citește și
tren deraiat
Un tren cu 23 de vagoane a deraiat în SUA. Primele imagini de la fața locului
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Mecanicul primului tren ar fi fost sub influența alcoolului, dar nu a fost testat. Mai mult, el a fost lăsat să dea înapoi trenul său, ceea ce e o procedură complicată.

„Trenul nr. 66691 -007 aparţinând OTF Grup Feroviar Român SA, remorcat cu locomotiva EA 534 având efectuat parcurs de intrare din direcţia Albești Târnava la linia 5 (linie abătută) din staţia CF Sighişoara nu a oprit în staţie şi a depășit semnalul de ieșire X5 care ordona oprirea, talonând schimbătorul de cale nr. 26 după care s-a angajat pe parcursul de intrare al trenului nr. 57700 aparținând OTF CER-Fersped SA care circula din sens opus (din direcţia Daneș) şi care urma să gareze în staţia CF Sighişoara, la linia 4”, a explicat, vineri, Autoritatea pentru Siguranță Feroviară Română (ASFR).

„Au fost avizate instituțiile abilitate pentru investigarea incidentului feroviar produs în stația CF Sighișoara, conform Regulamentului de investigare a accidentelor si incidentelor, de dezvoltare si îmbunatățire a siguranței feroviare pe căile ferate, aprobat prin HG nr.117/17.02.2010, urmând ca după finalizarea cercetărilor, concluziile să se regăsească în Raportul de investigare întocmit de către Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER)”, a transmis CFR SA.

Compania nu spune, însă, că avizarea nu s-a făcut imediat, așa cum cere legea, ci au trecut 12 ore de la incident și până când ASFR a aflat.

Răspunsul oficial dar Club Feroviar de către ASFR lasă de înțeles că a fost o încercare de mușamalizare a cazului din partea angajaților CFR.

ASFR informează că „s-a dispus efectuarea de către ASFR a unei inspecţii de stat având ca obiectiv stabilirea cauzelor care au condus la neavizarea de îndată a incidentului feroviar, precum şi aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţia în vigoare”.

Oficiali ai companiei GFR nu au putut fi contactați telefonic sâmbătă pentru a explica situația, mai scrie Club Feroviar.

Reacția CFR SA

La cinci zile de la producerea evenimentului și la trei zile de la publicarea materialului, CFR SA, compania care are în administrare infrastructura de cale ferată (inclusiv sistemele de semnalizare) a emis un comunicat oficial cu privire la acest incident.

Redăm mai jos comunicatul integral:

„Urmare informaţiilor tendențioase la adresa conducerii CFR în legătură cu mușamalizarea incidentul feroviar petrecut în data 8 iunie 2023 în stația CF Sighișoara, inclusiv datele eronate privind marfa explozibilă transportată de cele două trenuri private de marfă, publicate de revista Club Feroviar și preluate de reprezentanții mass-media, Serviciul Comunicare Mass-Media face următoarele PRECIZĂRI:

Considerăm că informațiile neverificate, dar aruncate în spațiul public, de către redactorul revistei Club Feroviar privind marfa transportată de cele două trenuri private care ar fi putut provoca o posibilă deflagrație pe calea ferată (motorină/îngrășăminte chimice, care erau de fapt CIMENT și BUȘTENI), precum și abordarea eronată privind o presupusă mușamalizare a unui incident feroviar de către conducerea Companiei, au condus la o dezinformare gravă nu doar a tuturor reprezentanților media, dar și a locuitorilor orașului Sighișoara, iar această practică jurnalistică o considerăm neadecvată pentru un jurnalist cu experiență în domeniu.

Conducerea Companiei Națională de Căi Ferate CFR SA nu a mușamalizat niciodată vreun incident sau accident feroviar înregistrat pe rețeaua feroviară, indiferent de grupa de clasificare a acestuia.

TOATE AVIZĂRILE referitoare la incidentele sau accidentele feroviare înregistrate pe rețeaua feroviară se transmit atât telefonic, cât și în format letric de către revizoratele regionale de siguranța circulației, în acelați timp tuturor instituțiilor abilitate AFER, AGIFER, POLIȚIE TF, inclusiv Revizoratului General de Siguranța Circulației din centralul Companiei, de unde rezultă faptul că nicio persoană din conducerea Companiei nu poate ascunde sau mușamaliza un incident/eveniment feroviar, deoarece toate informațiile privind contatarea de la fața locului se transmit în același timp, în același email, tuturor organelor abilitate să cerceteze sau să demareze anchetele feroviare.

Referitor la incidentul din gara Sighișoara, menționăm faptul că PRIMUL RESPONSABIL CARE TREBUIA SĂ-I AVIZEZE TELEFONIC pe ȘEFUL DE STAȚIE și REGULATORUL DE CIRCULAȚIE al REGIONALEI CF BRAȘOV era IMPIEGATUL DE MIȘCARE, care NU A AVIZAT INCIDENTUL, acesta fiind ACUM cercetat disciplinar pentru NEAVIZARE și NEÎNDEPLINIREA OBLIGAȚIILOR DE SERVICIU.

AVIZAREA SCRISĂ a fost transmisă, tuturor organelor de cercetare abilitate, inclusiv Revizoratului General de Siguranța Circulației (RGSC), după ce echipa de control a Regionalei CF Brașov a ajuns în stația Sighișoara pentru verificarea tuturor datelor, inclusiv a înregistrărilor video de pe instalația de centralizare electronică a traficului din stație, toate informațiile și constatările echipei de control fiind înscrise în AVIZARE și transmise electronic tuturor reprezentanților organelor de cercetare abilitate - AFER, AGIFER, POLIȚIA TF și RGSC.

După verificarea imaginilor video ale instalației de centralizare electronică s-a constatat faptul că mecanicul trenului GFR nu a oprit la linia 5, acesta și-a continuat parcursul, a depășit semnalul de ieșire din stație, care era în poziția OPRIRE, a talonat macazul nr. 26 și s-a înscris pe parcursul de intrare al trenului CER-Fersped, care avea comandă de intrare la linia 4.

Impiegatul de mișcare a declarat că le-a solicitat imediat telefonic celor 2 mecanici măsuri de oprire, iar după oprirea celor două garnituri, trenul GFR a fost retras pe linia 5, iar trenul CER-Fersped a fost garat la linia 4, fiecare garnitură fiind reînscrisă ulterior în circulație.

Referitor la marfa transportată de cele două trenuri private de marfă, facem precizarea că acestea nu erau încărcate nici cu motorină, nici cu îngrășăminte chimice, trenul GFR transporta CIMENT, pe relația Rupea - Dej, iar trenul CER-Fersped era încărcat cu BUȘTENI și circula în relația Curtici - Sfântul Gheorghe.

De asemenea, în urma verificărilor efectuate de Revizoratul Regionalei Brașov s-a constatat faptul că mecanicul trenului GFR a fost testat cu aparatul etilotest la intrarea în serviciu, în Depoul Brașov, testare efectuată chiar de personalul operatorului privat.

Menționăm faptul că, siguranța feroviară este o prioritate pentru conducerea companiei CFR SA și nicio abatere a personalului feroviar responsabil cu siguranța circulației feroviare, constatată în urma controalelor periodice efectuate de revizoratele de siguranța circulației, nu a rămas și nu va râmâne nesancționată!

Vă asigurăm totodată de faptul că CFR SA, prin Revizoratele de Siguranța Circulației ale Sucursalelor Regionale CF 1-8, a efectuat, efectuează și va efectua periodic controale în stațiile de cale ferată pentru verificarea modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu de către personalul propriu, iar în toate cazurile în care au fost sau vor fi descoperite/identificate abateri în activitate, angajații respectivi au fost, sunt și vor fi sancționați proporțional cu gravitatea abaterilor comise.

În final, precizăm faptul că apreciem semnalarea acestui incident feroviar de către publicația Club Feroviar, însă considerăm că acuzația de mușamalizare este total eronată, în contextul în care CFR SA, la fiecare solicitare a publicației respective, inclusiv la solicitarea privind incidentul de la Sighișoara, transmisă joi 8 iunie 2023, a dat dovadă de transparență și a furnizat toate informațiile solicitate de jurnaliștii publicației Club Feroviar”.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
Un copil de nouă ani și tatăl său au fost loviți de tren într-un tunel. Se întorceau de la pescuit | VIDEO
Un copil de nouă ani și tatăl său au fost loviți de tren într-un tunel. Se întorceau de la pescuit | VIDEO

Un bărbat şi un copil de nouă ani, tată şi fiu, au fost loviţi, vineri seară, de un tren în tunelul Coramnic din Orşova, judeţul Mehedinţi.

Un tren cu 23 de vagoane a deraiat în SUA. Primele imagini de la fața locului
Un tren cu 23 de vagoane a deraiat în SUA. Primele imagini de la fața locului

Un tren cu 23 de vagoane - toate încărcate cu autovehicule - a deraiat în nordul statului american Arizona.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.