GRAFICĂ. Cum s-a produs explozia conductei magistrale de gaz din Vrancea. Patru muncitori au murit carbonizați

×
Codul embed a fost copiat

Viitoarea autostradă a Moldovei se construiește cu pierderi de vieți omenești.

O explozie puternică s-a produs în noaptea de miercuri spre joi pe șantier, în dreptul localității Călimănești din Vrancea, după ce un utilaj a făcut lucrări deasupra unei conducte magistrale de gaz.

Patru muncitori au murit carbonizați, iar cinci au suferit arsuri. Reprezentanții societății naționale „TRANSGAZ” au transmis că executantul lucrării nu a respectat condițiile pe care i le-a impus pentru realizarea construcției. Conducta care a explodat trebuia mutată. Atenție, urmează detalii și imagini care vă pot afecta emoțional.

Era ora 1 și 11 minute când explozia conductei magistrale de gaz, surprinsă de o cameră de supraveghere, amplasată la sute de metri distanță, a declanșat iadul pe șantierul viitoarei autostrăzi a Moldovei și a carbonizat trupurile a patru muncitori, a aruncat la zeci de metri un utilaj greu și a transformat în fier ars două camioane și o cisternă.

Marius Chiriac era în acel moment în schimbul de noapte, șofer pe un camion. Bărbatul de 29 de ani, care abia se căsătorise la începutul lunii și se pregătea să devină tatăl unui băiețel, a pierit ars de viu.

Citește și
explozie vrancea
Imagini din dronă de la locul exploziei din Vrancea. Localnic: „Ne-au spus să fim pregătiți să plecăm”
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Valentin Alexandroaia, nașul lui Marius Chiriac: „Avea planuri să își facă o casă, fina este însărcinată în luna a 6-a.”

Ștefan Moscu, primar în localitatea în care locuia Marius Chiriac: „Nu era de serviciu și a înlocuit, dar ghinionul a fost să fie el acolo, și tragedia s-a întâmplat. Iar la trei săptămâni după bucuria nunții apare acum să căutăm locuri de veci, să îl înmormântăm.”

Pe șantierul devenit mormânt pentru Marius, gazul aprins, care în conducta magistrală era ținut la o presiune de 35 de bari, a aruncat un jet uriaș de foc, care a a luminat cerul.

Explozia s-a văzut de la peste 30 de kilometri, din Focșani.

Oamenii din satul din apropiere, care au casele la 500 de metri de locul deflagrației, au perceput explozia ca pe un cutremur. Stațiile de infrasunete ale Institutului pentru Fizica Pământului din Ploștina, Vrancea, și din Bucovina au înregistrat bubuitura.

Localnic: „Vibra tot în casă, au venit mașini de pompieri, ne-au spus să ieșim din case, să fim pregătiți să plecăm.”

Urmările deflagrației, un crater cu diametrul de câţiva metri a apărut în locul în care conducta a explodat.

Totul s-a întâmplat în momentul în care utilajul identificat cu numărul 2 pe această reprezentare grafică pregătea pământul pentru a fi tasat, dar ar fi trecut peste instalația de transport a gazului.

Acesta a fost proiectat apoi lângă două camioane. Într-unul dintre ele era Marius Chiriac. În celălalt, Emil Țepeș. Familia l-a căutat pe șantierul pârjolit de foc.

Bărbat: „Îl căutăm pe Țepeș Emil, am văzut mașina, am recunoscut-o că-i a lui.”

Fiul lui Emil Țepeș: „A venit la încărcat. Trebuia să fie aici la 2 noaptea. Și de atunci nu mai știm nimic de el.”

Emil - spun autoritățile - s-ar afla pe lista celor decedați.

Alina Țepeș, soția lui Emil Țepeș: „El a fost stâlpul familiei.”

Pe șantierul unde s-a produs explozia, reprezentanți de la mai multe instituții ale statului au început anchete. Primul care a făcut declarații despre cauzele tragediei a fost prefectul județului Vrancea, Nicușor Halici.

Nicușor Halici, prefectul județului Vrancea: „Clar este o eroare umană.” Eroarea despre care vorbește prefectul nu a fost încă dovedită de anchetă.

Și tot prefectul și-a dat cu părerea despre adâncimea la care era îngropată conducta magistrală de gaz. La fel, fără să facă prea multe cercetări.

Nicușor Halici, prefectul județului Vrancea: „Nu pare o adâncime tocmai în regulă pentru o magistrală. Adică ar trebui să fie la o adâncime mult mai mare. Cel puțin la ce văd, până într-un metru are adâncime. Trebuia să fie la un metru optzeci.”

Transgaz: lucrarea nu avea aviz

Conducta care a explodat aparține Transgaz, care a transmis că firma care construia autostrada nu avea un aviz să facă lucrări în zonă. Înainte ar fi trebuit să mute conducta.

Pe o zonă de 20 m, de o parte și de alta a conductei de gaze, lucrările de construire a drumului vor fi demarate numai după avizarea în C.T.E.Transgaz S.A. a proiectului tehnic de protejare / relocare / înlocuire, după caz, a conductei, iar lucrările propriu-zise, de execuție a drumului în zona conductei, vor fi începute doar după finalizarea lucrărilor asupra conductei” arată documentele Transgaz.

Operațiunea se putea face doar în baza unui proiect tehnic, care trebuie aprobat într-un consiliu al TRANSGAZ. Constructorul a depus documentația, dar nu primise încă aprobare.

Din informațiile pe care le avem până la această oră, Antreprenorul Spedition UMB nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii”, a transmis CNAIR într-un comunicat

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis că, în noaptea de miercuri spre joi constructorul nu muta conducta, ci făcea doar lucrări de îmbunătățire a terenului.

Chiar și în aceste condiții, în zona de protecție a conductei de gaze, la 6 metri, de o parte și de alta, lucrările de săpătură și de umplutură trebuiau executate cu atenție sporită, evitându-se lovirea conductei. În plus, în acel loc era interzisă depozitarea materialelor, a pământului și staționarea mașinilor și a utilajelor de construcție.

Reporter: Utilajul, ce lucra în momentul respectiv? Săpa la baza conductei?

Nicolae Pârcălăbescu, procuror Parchetul de pe lângă tribunalul Vrancea: „Pregătea terenul pentru a fi tasat, din câte am înțeles noi”

Reporter: Și dinții frezei au atins conducta...

Nicolae Pârcălăbescu, procuror: „Nu putem emite concluzia asta.”

Lucrările la autostradă erau supervizate de o echipă de angajați ai DRDP Iași, care să asigure respectarea acestor reguli. Ei trebuie să întocmească acum un raport asupra evenimentului.

Firma care deține șantierul unde s-a produs explozia aparține omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Nu a răspuns la telefon ca să își exprime un punct de vedere referitor la cele întâmplare.

La sediul societății lui din Adjud ni s-a transmis că nimeni nu poate da detalii despre explozie, atât timp câte este o anchetă în curs.

În explozie, pe lângă cei 4 muncitori care și-au pierdut vieți, alți 5 au suferit arsuri.

Doi dintre muncitorii răniți, care au arsuri grave, au fost transportați cu elicoptere SMURD la spitalele Bagdasar-Arseni și Floreasca, din București.

Reporteri: DAN OPREA, IULIA CIUHU, MARIUS GRAMA, MARILENA IORDACHE, CĂTĂLIN RADU TĂNASE

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
Controverse după explozia de la Călimănești. Transgaz acuză nerespectarea amplasamentului, prefectul, adâncimea conductei
Controverse după explozia de la Călimănești. Transgaz acuză nerespectarea amplasamentului, prefectul, adâncimea conductei

O explozie puternică s-a produs, în noaptea de miercuri spre joi pe șantierul Autostrăzii Moldova, în zona Călimănești din Vrancea. Patru muncitori au murit carbonizați, iar cinci au fost răniți.

Imagini din dronă de la locul exploziei din Vrancea. Localnic: „Ne-au spus să fim pregătiți să plecăm”
Imagini din dronă de la locul exploziei din Vrancea. Localnic: „Ne-au spus să fim pregătiți să plecăm”

O explozie puternică s-a produs, miercuri spre joi noapte, pe șantierul Autostrăzii Moldova, Focșani- Bacău. Patru muncitori au murit carbonizați, iar cinci au fost răniți.

Explozie în Vrancea. Transgaz: „Constructorul nu a respectat avizul pentru lucrarea Autostrada Focșani-Bacău”
Explozie în Vrancea. Transgaz: „Constructorul nu a respectat avizul pentru lucrarea Autostrada Focșani-Bacău”

SNTGN Transgaz a declarat, joi, în urma exploziei de pe șantierul Autostrăzii 7, că avizul pentru lucrarea Autostrăzii Focșani-Bacău nu a fost respectat de către constructor.

Explozie în Vrancea. Prefect: Compania știa de conductă. Trebuia să fie la o adâncime mult mai mare. Ar fi o eroare umană
Explozie în Vrancea. Prefect: Compania știa de conductă. Trebuia să fie la o adâncime mult mai mare. Ar fi o eroare umană

Prefectul judeţului Vrancea, Nicuşor Halici, a declarat joi, la locul exploziei pe şantierul Autostrăzii Moldova, că din primele concluzii, este o eroare umană, dar trebuie să vadă de unde vine.

Explozie urmată de incendiu pe şantierul Autostrăzii Moldova. A luat foc o magistrală de gaz. Patru muncitori au murit
Explozie urmată de incendiu pe şantierul Autostrăzii Moldova. A luat foc o magistrală de gaz. Patru muncitori au murit

A fost activat planul roșu de intervenție joi dimineață, în Vrancea, după ce o magistrală de gaze a explodat în apropierea localității Călimănești, într-o zonă nelocuită.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.