Cum arată și cât costă elicopterele Airbus H215M pe care Ministerul Apărării vrea să le cumpere pentru România

Airbus H215M
Shutterstock

Ministerul Apărării a cerut Parlamentului permisiunea de a achiziționa două elicoptere Airbus H215M echipate complet cu capabilităţi de luptă. Aceste elicoptere au fost cunoscute anterior sub denumirea de Eurocopter AS532 Cougar.  

Potrivit site-ului oficial al Airbus, modelul H215M este derivat din familia Super Puma/Cougar și se caracterizează printr-un design robust, cu un cockpit modern și pilot automat digital duplex cu patru axe.

Ce caracteristici au elicopterele Airbus H215M 

„Pilotul automat de la H215M oferă asistență unică în ceea ce privește precizia, stabilitatea și protecția anvelopei de zbor pentru volumul de lucru optimizat al echipajului și conștientizarea situației, rezultând o mai bună eficiență și siguranță a misiunii, chiar și în cele mai dure condiții de operare”, se arată în prezentarea oficială a aparatului de zbor.

Pentru ce misiuni sunt folosite Airbus H215M

Compania constructoare spune că elicopterele H215M sunt perfecte pentru toate misiunile utilitare în medii extreme și pe câmpul de luptă. 

Echipat cu echipamentul adecvat, Airbus H215M poate fi folosit pentru: 

►Transport de trupe

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

►Misiuni utilitare

►Evacuarea victimelor (Casevac)

►Căutare și salvare (SAR) și căutare și salvare în luptă (CSAR)

►Operații speciale

Airbus H215M

Prezentarea tehnică a Airbus H215M

Motor (OEI 2 min30 s) - 1.400 kW / 1.877 CP

Capacitatea standard a rezervorului de combustibil - 1.567 kg

Capacitate maximă a rezervorului - 2.334 kg

Viteza de croazieră - 258 km/h

Autonomie maximă cu rezervoare standard - 776 km

Autonomie maximă cu rezervor auxiliar - 1.165 km

Tip motor - 2 x Safran Helicopter Makila 1A1 Turboshaft

Putere de decolare - 1.357 kW / 1.819 CP

Dimensiunile Airbus H215M

Lungimea (D-value)- 18,70 m

Diametrul rotorului - 15,60

Volum interior - 13,42 mc

Caracteristicile elicopterului

Un Airbus H215M poate transporta până la 24 de persoane în cală, plus membrii echipajului, care pot fi unul, doi sau trei, în funcție de misiune. 

Airbus H215M

Accidente în care au fost implicate elicopterele 

În perioada în care erau cunoscute sub denumirea de Eurocopter AS532 Cougar, aceste elicoptere au fost implicate în mai multe incidente grave. 

► La 4 iunie 1997, 11 militari au fost uciși în Turcia când un elicopter a fost doborât cu un 9K32 Strela-2 în timpul unei operațiuni împotriva PKK în apropierea regiunii Zap, lângă granița Turciei cu Irakul.

► La 29 aprilie 2003, 4 militari au fost uciși când un elicopter Cougar s-a prins în cablurile electrice în timpul unui zbor de antrenament, în Isparta, Turcia.

► La 25 iulie 2012, un elicopter Cougar în timpul unui zbor de testare s-a prăbușit în sud-estul Franței, într-o regiune numită Cheile Verdon. În aeronavă se aflau piloți de test și ingineri ai producătorului. Tragicul incident a ucis 6 membri ai companiei. Aeronava prăbușită a fost destinată Forțelor Armate albaneze.

► La 1 iunie 2017, 13 militari au fost uciși în Turcia când un elicopter Cougar s-a lovit de cablurile electrice la scurt timp după decolarea de la o bază de lângă granița Turciei cu Irakul.

► La 25 noiembrie 2019, 13 militari francezi au fost uciși în nordul Mali, când un elicopter Eurocopter Tiger a intrat în coliziune cu un Eurocopter AS532 Cougar.

► La 15 aprilie 2020, un elicopter Cougar operat de armata franceză s-a prăbușit în timpul unui exercițiu de antrenament. Accidentul a dus la moartea a doi militari aflați la bord și rănirea altor cinci.

► La 4 martie 2021, un elicopter Cougar s-a prăbușit în condiții meteorologice severe în estul Turciei. În urma accidentului au murit 11 militari aflați la bord și alți doi au fost răniți. 

Cât costă Airbus H215M 

Un elicopter Airbus H215M, produs la fabrica IAR Brașov, costa în 2019 în jur de 18 milioane de euro, scrie pe site-ul de specialitate helicopterspecs.com

Totuși, potrivit documentului prezentat de Ministerul Apărării în Parlament, România ar urma să plătească 150 de milioane de euro pentru două elicoptere, adică 75 milioane pentru o bucată. 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
S-a trezit cu bolovanul în parbriz, în Defileul Jiului. Șoferița a fost rănită
S-a trezit cu bolovanul în parbriz, în Defileul Jiului. Șoferița a fost rănită

O femeie de 36 de ani din Hunedoara a fost rănită în timp ce mergea cu mașina prin Defileul Jiului. O bucată de stâncă de câteva kilograme s-a desprins de pe versant și a căzut chiar peste parbrizul autoturismului condus de ea.  

Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

Tânăr fotbalist, mort într-un accident cu skijet-ul pe Olt. Nu e clar dacă Flavius purta vesta de salvare
Tânăr fotbalist, mort într-un accident cu skijet-ul pe Olt. Nu e clar dacă Flavius purta vesta de salvare

Sfârșit tragic pentru un tânăr fotbalist din Slatina. Băiatul era cu skijet-ul pe râul Olt, însă, la un moment dat, s-a răsturnat în apă. Nu se știe dacă purta vestă de salvare. A urmat o operațiune de căutare contra-cronometru, a pompierilor.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.