Rușii încep să se orienteze spre mașinile din China: ”Nu este diferită de un Mercedes”. Prețul uriaș al unui Moskvich nou

masina china
Shutterstock

În condiţiile în care exodul producătorilor auto occidentali a redus opţiunile pentru consumatorii din Rusia, companiile din China încearcă să umple golul, forţând ruşii să-şi depăşească ezitările şi să apeleze la brandurile chineze.

 

Brandurile chineze, cum ar fi Haval, Chery şi Geely sunt responsabile acum pentru aproape 40% din vânzările de maşini noi în Rusia, arată datele agenţiei ruse Autostat şi ale companiei de consultanţă PPK, faţă de sub 10% în perioada ianuarie-februarie 2022, profitând de oportunitatea ieşirii de pe piaţa rusă a unor firme ca Renault, Nissan şi Mercedes.

Dar există şi dificultăţi. Reuters a discutat cu câţiva cumpărători de maşini din Rusia - persoane individuale şi dealeri - care percep calitatea unora din maşinilor fabricate în China ca fiind mai scăzută decât a rivalelor occidentale, iar experţii din industriei spun că producătorii chinezi trebuie să-şi îmbunătăţească reputaţia, chiar dacă le-a crescut cota de piaţă.

Stepan, în vârstă de 28 de ani, care foloseşte din ce în ce mai mult automobile chineze atunci când utilizează servicii de carsharing, este printre cei care trebuie convinşi. El se plânge, printre altele, că nu se conduce cu uşurinţă o astfel de maşină.

"Am reuşit să cumpăr o Skoda în 2022. Dacă vreţi opinia mea sinceră, diferenţa faţă de automobile chineze este imensă", a declarat el pentru Reuters.

Citește și
Rusia publică lista bunurilor care pot fi aduse din Occident prin ”importuri paralele”. Printre ele, produse Apple și mașini
Rusia publică lista bunurilor care pot fi aduse din Occident prin ”importuri paralele”. Printre ele, produse Apple și mașini
De ce Rusia va pierde în războiul din Ucraina. Un expert chinez în geopolitică explică care sunt cei patru factori principali

Medvedv laudă mașinile chineze: ”Am observat că nu este diferită de un Mercedes”

Grupul auto Skoda Auto, parte a Volkswagen AG, şi unul din producătorii auto occidentali cu producţie locală de maşini, este în stadiul final al vânzării activelor sale din Rusia, în contextul sancţiunilor impuse Moscovei în urma invadării Ucrainei.

Când şi-a cumpărat noua sa maşină chineză, Alexander, în vârstă de 28 de ani, a căutat una care să aibă tehnologie suedeză.

"Cred că în timp fiabilitatea lor se va îmbunătăţi. De exemplu, ştiu că modelul Tugella de la Geely are motor Volvo. De aceea am cumpărat maşina", a explicat Alexander.

Fostul preşedinte rus Dimitri Medvedev lăuda după o vizită în China cooperarea cu producătorii chinezi şi spunea că percepţiile consumatorilor nu sunt actualizate.

"Obişnuiam să râdem de unele aspecte ale maşinilor lor, dar am călătorit cu o maşină produsă local şi m-am uitat la altele, şi am observat că nu este diferită de un Mercedes."

Cei mai mulţi producători auto occidentali şi-au suspendat operaţiunile în Rusia în primăvara anului trecut. Dar în urma importurilor paralele unele modele încă pot fi achiziţionate.

"Ne-am trăit întreaga viaţă concentrându-ne pe brandurile din Europa, Japonia şi America, şi nu am luat în calcul piaţa chineză, care s-a dezvoltat într-un ritm incredibil", susţine Vladimir Shestak, director general al Altair-Auto în Vladivostok.

Un Moskvich nou, produs cu piese din China, costă peste 26.000 de dolari 

Brandul Lada al producătorului auto rus Avtovaz este cel mai popular din Rusia. Renault, care era principalul acţionar al Avtovaz, avea cea mai mare cotă de piaţă în rândul producătorilor auto occidentali, înainte de invadarea Ucrainei.

În timp ce maşinile din China încearcă să umple golul, reputaţia scăzută rămâne o problemă, susţine expertul Sergey Aslanyan.

"Da, aproape că nu au concurenţă aici, dar asta nu înseamnă că oamenii îşi schimbă rapid opiniile", afirmă el.

Cota brandurilor din China a ajuns la 37,15% în perioada ianuarie-februarie 2023, de la 9,48% în urmă cu un an, conform datelor Autostat şi PPK. Vânzările brandurilor din Europa, Japonia şi Coreea de Sud, care au părăsit piaţa rusă, au scăzut la 22,6%, de la 70%. Dar declinul vine pe fondul unei scăderi de 58,8% a vânzărilor de maşini noi în Rusia, anul trecut, din cauza reducerii nivelului de trai.

Într-un semn al sporirii cooperării, firma Haval din China produce acum maşini pe plan local, în timp ce vechiul model Moskvich foloseşte componente de la grupul chinez JAC.

Dar o altă problemă pentru consumatorii ruşi este preţul. Chiar şi Medvedev a recunoscut că preţul modelului Moskvich este ridicat, aproximativ două milioane de ruble (26.195 dolari). Preţurile pentru Lada Granta, cea mai vândută din Rusia, încep de la aproximativ 680.000 ruble.

"Chinezii aduc multe maşini dar când vorbim de preţuri, şi nu de calitate, ele nu sunt deloc ieftine", susţine Maxim Kadakov, editorul revistei "Behind the Wheel".

 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Zinedine Zidane revine! S-a înțeles cu noua sa echipă
NEWS ALERT Zinedine Zidane revine! S-a înțeles cu noua sa echipă
Citește și...
Forțată de sancțiunile internaționale, firma Avtovaz din Rusia fabrică mașini fără airbag-uri și alte elemente de siguranță
Forțată de sancțiunile internaționale, firma Avtovaz din Rusia fabrică mașini fără airbag-uri și alte elemente de siguranță

O companie de automobile din Rusia care a reluat producția de mașini săptămâna trecută, la câteva luni după invazia Ucrainei condusă de Kremlin, a fost forțată să elimine caracteristici-cheie de siguranță din cauza sancțiunilor internaționale.

Rusia publică lista bunurilor care pot fi aduse din Occident prin ”importuri paralele”. Printre ele, produse Apple și mașini
Rusia publică lista bunurilor care pot fi aduse din Occident prin ”importuri paralele”. Printre ele, produse Apple și mașini

Companiile din Rusia vor putea aduce bunuri produse în Occident printr-o schemă de ”importuri paralele”, pe lista publicată de guvernul de la Moscova figurând de la tehnologia Apple, la mașini și piese de schimb.

 

UE a interzis exporturile în Rusia de mașini scumpe, șampanie și bijuterii
UE a interzis exporturile în Rusia de mașini scumpe, șampanie și bijuterii

Uniunea Europeană a interzis marţi exporturile în Rusia de maşini scumpe, şampanie, bijuterii şi alte bunuri de lux folosite de elitele care îl susţin pe preşedintele Vladimir Putin.

Sute de mașini japoneze au ajuns înghețate în Rusia, după ce nava care le-a transportat a trecut printr-o furtună
Sute de mașini japoneze au ajuns înghețate în Rusia, după ce nava care le-a transportat a trecut printr-o furtună

Sute de mașini importate de Rusia din Japonia au ajuns la destinație învelite într-un strat de 15 centimetri de gheață.

Un rus a colecționat în curtea casei peste 300 de mașini produse în URSS
Un rus a colecționat în curtea casei peste 300 de mașini produse în URSS

Într-un colţ liniştit din Rusia, un pasionat de autoturisme se laudă cu o colecție neobișnuită. Omul a reuşit să adune în curtea casei sute de maşini produse în Uniunea Sovietică.

Recomandări
Ciolacu pretinde că inflația scade lunar în România, dar uită să spună că e la cel mai înalt nivel din UE
Ciolacu pretinde că inflația scade lunar în România, dar uită să spună că e la cel mai înalt nivel din UE

Marcel Ciolacu pretinde că inflația este pe un trend descendent în România, cu scăderi lunare. Totuși, țara noastră a rămas cu cea mai mare inflație din Europa, arată statisticile oficiale.

Marcel Boloș: „În ultimul an, agenţiile ne-au reconfirmat ratingul suveran şi perspectiva stabilă” dar „e loc de creștere”
Marcel Boloș: „În ultimul an, agenţiile ne-au reconfirmat ratingul suveran şi perspectiva stabilă” dar „e loc de creștere”

România are un rating suveran și o perspectivă stabilă economic, confirmată de agențiile internaționale de rating, „dar asta nu înseamnă că nu există loc de creștere”, afirmă ministrul Finanțelor, Marcel Boloș.

Zelenski îi trage de mânecă pe aliații NATO: „Ucraina are nevoie de cel puțin șapte sisteme de apărare antiaeriană Patriot”
Zelenski îi trage de mânecă pe aliații NATO: „Ucraina are nevoie de cel puțin șapte sisteme de apărare antiaeriană Patriot”

Volodimir Zelenski, președintele Ucrainei, le-a spus liderilor din Alianța Nord-Atlantică (NATO) de ce ar avea nevoie țara sa pentru a putea face față atacurilor aeriene lansate fără oprire de armata Kremlinului.