Delta Dunării s-a umplut de iahturi care gonesc cu viteză pe canalele înguste și pun în pericol ecosistemul

×
Codul embed a fost copiat

Românii îşi cumpără din ce în ce mai multe ambarcaţiuni cu motoare puternice şi învaţă să le conducă în doar două zile cât durează cursurile de obţinere a permisului.

Apoi, merg în Delta Dunării unde gonesc cu iahturile pe canalele înguste, distrug malurile şi pun în pericol păsările şi peştii. Probleme sunt şi în privinţa transportului de pasageri unde doar un sfert dintre ambarcaţiuni au autorizaţie.

Specialiştii spun că pentru a salva acest ţinut uimitor trebuie înăsprite amenzile şi limitată puterea motoarelor. Urmăriţi un material realizat de ''Inspectorul Pro'', în Delta Dunării.

Ambarcaţiunile circulă ca pe şosea, pe canale înguste, cu apă mică. Nu reduc viteza nici când se întâlnesc cu alte bărci. Nu ţin cont că valurile pe care le fac pot duce la accidente.

Camelia Donțu a mers într-o zonă strict protejată, cu 500 de specii de păsări şi peşti şi 3 mii de plante. Orice acţiune în forţă a omului distruge ecosistemul. Iar cel mai mare rău îl reprezintă motoarele puternice, folosite la turaţie maximă. Valurile mari erodează malurile aşa cum s-a întâmplat pe canalul Letea, unul dintre cele mai vizitate din Delta.

Citește și
Motru
Mormane de gunoaie, colectate de localnici în Valea Motrului, după o vizită a Inspectorului PRO
„Păpușa de fier a lui Putin” explică propaganda Kremlinului: „Nu contează ce se întâmplă cu adevărat”

Barcagiu: "Au ambarcaţiuni cu motoare foarte puternice, de lux, şi vă daţi seama că trebuie să ruleze, să le arate la fete curajul toți vin să se distreze, nu vin să admire natura, vin, beau un spriț, vin cu gagicuţe, viteză, şi atunci se întâmplă şi accidente. Se mai sperie şi păsările că vă daţi seama dacă zice iubita du-mă să văd pelicanul de aproape, se duc".

Pandemia i-a trimis pe români în Deltă, care au simţit gustul libertăţii şi au investit în ambarcaţiuni. Mulţi au ales motoare puternice, nepotrivite pentru această zonă. Iar permisele le-au obţinut imediat, după doar 2 zile de cursuri şi un examen susţinut la una dintre căpităniile zonale.

Probleme fac şi ambarcaţiunile care transportă pasageri, conduse de localnici.

Vorbim de transferurile care se fac dintr-un loc în altul, dar şi de excursiile turistice, organizate de pensiuni sau firme specializate.

Un lucru mai puţin ştiut, tocmai pentru a proteja această zonă, în rezervaţie se poate circula legal doar pe 24 de trasee turistice. 15 trasee sunt pentru transportul naval, noi ne aflăm pe traseul 10 mila 23 Crişan lacul Trei Iezere".

În Delta Dunării există restricţii de viteză, prea puţin cunoscute sau respectate. Pe 49 de canale şi lacuri, se poate circula cu maxim 40 de kilometri la oră, iar pe alte 18, cu 5 kilometri la oră. În intersecţiile fără vizibilitate, viteza nu trebuie să depăşească 5 kilometri. Iar în orice altă zonă nereglementată, nu se poate circula cu mai mult de 15 kilometri la oră. Amenzile sunt între 250 şi 700 de lei.

Instituţia care trebuie să se asigure că restricţiile de viteză sunt respectate este Administraţia Rezervaţiei Biosferei Deltei Dunării. Pe scurt ARBDD, aflată în subordinea Ministerului Mediului. Comisarii ARBDD au avut un singur aparat radar, până în acest an. Acum l-au primit şi pe al doilea şi vor să mai cumpere încă trei. În condiţiile în care Delta Dunării are o suprafaţă de 15 ori mai mare decât cea a Bucureştiului.

ARBDD-ul s-a trezit să ia măsuri după ce în spaţiul virtual au apărut imagini cu o ambarcaţiune cu turişti care intră cu putere într-un stol de pelicani. Şi a emis o decizie privind regulile de desfăşurare a transportului de pasageri, în Deltă. Ion Munteanu a fost guvernator până acum câteva zile când a fost înlocuit în funcţie de Atena-Adriana Groza, din partea USR – PLUS.

Munteanu, Guvernator: "Avem pe 2021, solicitări de autorizare şi autorizaţii eliberat în jur de 160-179 pentru navele foarte rapide pentru transport de pasageri care iau între 7 şi 12 persoane.
Reporter: Câte credeţi că sunt?
Munteanu: ”În jur de 8 sute".

Au urmat controale, în urma cărora comisarii au descoperit că multe ambarcaţiuni nu aveau actele necesare pentru a desfăşura această activitate. Amenzile sunt între 2 mii şi 6 mii de lei pentru persoane fizice, şi merg până la 12.500 pentru cele juridice.

Indiferent de tipul ambarcaţiunii, atâta timp cât sunteţi pe apă, vesta de salvare este obligatorie. Conducătorul ambarcaţiunii este cel care trebuie să se asigure că turiştii poartă vesta. Altfel cei de la ARBDD îi pot amenda cu sume cuprinse între 250 şi 700 de lei.

Prin aceeaşi decizie, Administraţia Rezervaţiei Biosferei Deltei Dunării interzice consumul de alcool, muzica dată la maximum dar şi acostarea la mal, în alte zone decât cele amenajate.

În ultima lună, pe Dunăre, au avut loc două accidente. La Orşova, a fost lovit în plin de o ambarcaţiune cu pasageri. Iar la Brăila, o barcă pescărească a fost spulberată de o şalupă, un bărbat fiind grav rănit.

Şi cum cu educaţia e mai greu este nevoie ca autorităţile să facă ordine în acest haos. Amenzile trebuie înăsprite iar puterea motoarelor limitată.

Căpităniile zonale, administraţia ARBDD dar şi poliţia transporturi trebuie să facă mai multe controale, iar pentru permis, trebuie să se facă şcoală cu adevărat.

Acest tărâm fermecat piere chiar sub ochii noştri. Omul a devenit specia invazivă din Deltă şi este nevoie de o lege bine făcută care să îl descurajeze să distrugă ţinutul cu o biodiversitate uimitoare. Dar este nevoie şi de o lecţie de bun simţ pe care o putem învăţa de la străinii care străbat mii de kilometri pentru a se bucura, în linişte, de aceste peisaje unice în Europa.

Articol recomandat de sport.ro
Luptător MMA, suspendat pe viață și bătut de fani, după ce a atacat o fată de ring | VIDEO
Luptător MMA, suspendat pe viață și bătut de fani, după ce a atacat o fată de ring | VIDEO
Citește și...
Marcajele neconforme de pe șoselele României contribuie la mii de decese anual. Problemele identificate de Inspectorul PRO
Marcajele neconforme de pe șoselele României contribuie la mii de decese anual. Problemele identificate de Inspectorul PRO

Siguranţa în trafic depinde enorm şi de marcajele rutiere. Doar că în România investiţiile sunt la pământ, iar asta se vede din păcate din statistica accidentelor grave de circulaţie.

Mormane de gunoaie, colectate de localnici în Valea Motrului, după o vizită a Inspectorului PRO
Mormane de gunoaie, colectate de localnici în Valea Motrului, după o vizită a Inspectorului PRO

O parte din gunoiul care a umplut albia râului Motru, în Gorj, a fost strâns de localnici în urma unui material, făcut de Inspectorul PRO, care a arătat cât de poluată este zona.

Recomandări
Filmul evenimentelor. Cum s-a rupt coaliția PSD-PNL la Primăria Capitalei, din cauza medicului Cătălin Cîrstoiu
Filmul evenimentelor. Cum s-a rupt coaliția PSD-PNL la Primăria Capitalei, din cauza medicului Cătălin Cîrstoiu

După două luni de căutări și încă una în care au făcut campanie pentru medicul Cătălin Cîrstoiu, liderii PNL și PSD au anulat toate planurile comune pentru Primăria generală a Capitalei. 

În plin an electoral, oficialii PSD-PNL au în plan o nouă majorare a salariilor. Cu cât ar crește, din iulie, salariul minim
În plin an electoral, oficialii PSD-PNL au în plan o nouă majorare a salariilor. Cu cât ar crește, din iulie, salariul minim

Deși presați de cheltuieli prea mari la buget, oficialii au în plan o nouă majorare a salariilor, în an electoral. 

Putem fi în pericol fără să ne dăm seama când mâncăm aceste alimente. Medicii trag un semnal de alarmă
Putem fi în pericol fără să ne dăm seama când mâncăm aceste alimente. Medicii trag un semnal de alarmă

Un bărbat de 51 de ani din Urlați, Prahova, este în stare gravă la spital, diagnosticat cu botulism - după ce a mâncat pește din două conserve.