Schimbare majoră pentru șoferi: Cei care rămân fără permis într-un stat UE nu vor mai putea conduce nici în celelalte

×
Codul embed a fost copiat

În curând, dacă rămâneți fără permis într-o țară din Uniunea Europeană, nu veți mai putea conduce nici în celelalte. Parlamentul European și Consiliul au ajuns, marți seară, la un acord care schimbă regulile jocului pentru șoferi.

Noile măsuri vizează în special infracțiuni grave, precum conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea în accidente mortale sau depășirea gravă a limitei de viteză, cu cel puțin 50 de kilometri.

Ca să înțelegem importanța acestui acord, trebuie să vedem cum funcționează lucrurile în prezent. Astfel, dacă astăzi un șofer român, de exemplu, comite o infracțiune gravă în Germania, autoritățile de acolo pot suspenda dreptul lui de a conduce pe teritoriul Germaniei. Dar nu pot reține sau anula permisul românesc, pentru că acel document a fost emis de România. Așadar, șoferul păstrează permisul fizic și poate conduce în alte state membre.

Acordul încheiat luni seară între Parlamentul European și Consiliu stabilește că statul pe teritoriul căruia s-a comis infracțiunea notifică țara care a emis permisul. În cazul nostru, Germania anunță România, iar România va trebui, în baza noilor reguli, să retragă dreptul de a conduce în toată Uniunea Europeană, nu doar pe teritoriul Germaniei.

Vorbim despre acest acord cu deputatul Ștefan Mușoiu, membru în comisia pentru transport și turism a Parlamentului European.

Citește și
Daniel Buda explică cum importul porumbului modificat genetic e permis de Comisia Europeană dar nu și cultivarea lui
Daniel Buda explică la EURomânia de ce importul porumbului modificat genetic e permis de CE, dar nu și cultivarea lui

Acest nou acord vizează infracțiuni grave. Despre ce infracțiuni este vorba?


Ștefan Mușoiu, deputat: În primul rând, trebuie precizat că este vorba de un acord provizoriu încheiat între Parlamentul European și președinția poloneză a Consiliului Uniunii Europene, care are menirea de a îmbunătăți siguranța circulației rutiere și a reduce conducerea iresponsabilă pe întreg teritoriul Uniunii Europene a de către șoferi. Este vorba de un acord care prevede recunoaștere a infracțiunii în săvârșite într-un stat la nivelul Uniunii Europene, pentru că asta aduce ca noutate acest acord la întregul acord de norme europene la nivelul fiecărui stat membru și sancțiunea pentru infracțiunea săvârșită de către un șofer într-un stat membru pentru conducere excesivă, adică peste 50km/h accident mortal sau mai există viteza foarte mare dacă viteza foarte mare sau conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor. Sancțiuni grave. De altfel, această sancțiune este aplicabilă în fiecare stat membru prin acest sistem de interoperabilitate care va fi implementat în perioada celor 4 ani de zile cât are această directivă pentru a putea fi implementată.


Deci dacă eu voi conduce cu viteză în Belgia, de exemplu, dar am permis românesc, și dacă mă prinde poliția, și dacă am 50 km/h peste limita legală, rămân fără permis și în România?

Ștefan Mușoiu, deputat: Absolut, se suspendă permisul în statul respectiv. În același timp este informat statul emitent al permisului de conducere, iar aceste sancțiuni vor fi aplicabile pe teritoriul fiecărui stat membru. În acest fel se reduce conducerea iresponsabilă a șoferilor în la nivelul fiecărui stat membru și în felul acesta se reduce și numărul de accidente, pentru că sunt șoferii responsabili care deși erau sancționați într-un alt stat, săvârșeau același tip, poate de infracțiuni și în alte state și în felul acesta creștea foarte mult numărul de accidente.


Ștefan Mușoiu, deputat: În același timp este informat statul emitent al permisului de conducere, iar aceste sancțiuni vor fi aplicabile pe teritoriul fiecărui stat membru. În acest fel se reduce conducerea iresponsabilă a șoferilor în la nivelul fiecărui stat membru și în felul acesta se reduce și numărul de accidente, pentru că sunt șoferii responsabili care deși erau sancționați într-un alt stat, săvârșeau același tip, poate de infracțiuni și în alte state și în felul acesta creștea foarte mult numărul de accidente.


Știm că în prezent, de exemplu, dacă noi primim o amendă, să spunem, într-o altă țară decât România, durează ceva timp până primim acasă amenda și trebuie să o plătim și e destul de dificil în acest caz. În cât timp poate fi informat șoferul de țara care a emis permisul?


Ștefan Mușoiu, deputat: În momentul în care va fi operabilă această platformă de interoperabilitate dintre statele membre, atunci va exista posibilitatea informării în termen de 20 de zile a șoferului, astfel încât să poată lua o decizie cu privire la contestarea sau acceptarea sancțiunii respective și, evident, punerea în aplicare.

Când va fi aplicabilă această nouă regulă?

Ștefan Mușoiu, deputat: Ca orice directivă europeană, ea are un termen de implementare de 2-4 ani. În cazul acestei directive avem un termen de implementare de 4 ani de zile. Așadar, undeva în 2029 fiecare stat membru ar trebui să aibă implementat această directivă, iar platforma de interoperabilitate și permisele, aceste mobile care vor putea fi implementate la nivelul întregii Uniunii Europene, vor avea o perioadă de implementare de aproximativ 5 ani.

Articol recomandat de sport.ro
Lumea sportului, zguduită: Margot Simond a murit la doar 18 ani după o tragedie cumplită
Lumea sportului, zguduită: Margot Simond a murit la doar 18 ani după o tragedie cumplită
Citește și...
Majoritatea românilor nu știu să identifice o informație falsă pe internet. Dezinformarea îi costă pe europeni 60 mld. euro
Majoritatea românilor nu știu să identifice o informație falsă pe internet. Dezinformarea îi costă pe europeni 60 mld. euro

Uniunea Europeană a publicat o hartă a rețelelor de dezinformare ale Rusiei și Chinei. Includ peste 2.000 de canale oficiale, inclusiv mass-media și conturi controlate de serviciile de informații.  

Daniel Buda explică la EURomânia de ce importul porumbului modificat genetic e permis de CE, dar nu și cultivarea lui
Daniel Buda explică la EURomânia de ce importul porumbului modificat genetic e permis de CE, dar nu și cultivarea lui

Comisia Europeană a dat undă verde pentru vânzarea produselor din anumite soiuri de porumb modificat genetic, dar decizia a stârnit controverse.

Stirileprotv.ro lansează EURomânia – „Emisiunea vrea să arate și să explice ce înseamnă pentru România să fie parte a UE”
Stirileprotv.ro lansează EURomânia – „Emisiunea vrea să arate și să explice ce înseamnă pentru România să fie parte a UE”

Astăzi, 29 noiembrie, stirileprotv.ro lansează o nouă emisiune digitală: EURomânia, care abordează teme de actualitate, legate de Uniunea Europeană, și care este moderată de Camelia Donțu, corespondent Știrile PRO TV.

Recomandări
Găsirea unei locuințe devine o provocare tot mai mare în România, iar problema va persista, spun specialiștii
Găsirea unei locuințe devine o provocare tot mai mare în România, iar problema va persista, spun specialiștii

În România găsirea unei locuințe care să corespundă atât bugetului, cât și zonei dorite, rămâne o provocare uriașă pentru cumpărători.

Taxele vamale americane vor afecta în Europa mai puternic ţările din Est. Avertismentul FMI
Taxele vamale americane vor afecta în Europa mai puternic ţările din Est. Avertismentul FMI

Fondul Monetar Internaţional (FMI) estimează că impactul taxelor vamale americane asupra creşterii economice va fi semnificativ în Uniunea Europeană.

 

Se schimbă regulile în Sistemul Garanție Returnare. Ce se va întâmpla cu sticlele reutilizabile
Se schimbă regulile în Sistemul Garanție Returnare. Ce se va întâmpla cu sticlele reutilizabile

Sticlele reutilizabile ar putea intra în sistemul de returnare-garanție. Ministrul Mediului ar dori ca acestea să nu mai fie sparte și topite, ci doar spălate pentru refolosire.