×

Criza de șoferi de TIR din România le crește pretențiile dincolo de salariile mărite: „Mie nu-mi ajung două boxe în camion”

Europa se confruntă cu o criză uriașă de șoferi, iar România nu face excepție. Firmele de la noi caută să angajeze aproape 70.000 de conducători auto, dar pentru că nu îi găsesc, unele stau cu camioanele parcate.

Iar pentru că știu că sunt extrem de căutați, pretențiile șoferilor au crescut la angajare. Nu mai vor doar bani, ci și condiții de lux în cabine. Unul, de pildă, a cerut mai multe boxe audio performante.

Pe marginea drumului care merge spre Vama Borș, în Bihor, stau înșirate mai multe remorci. Vehiculele care ar trebui să le tracteze nu au șoferi.

De câți șoferi de camion are nevoie România

În România, spun cei din domeniul transporturilor, ar fi nevoie de 70.000 de șoferi. Cu 500 de camioane, unei firme din Timișoara îi lipsesc 50.

Doru Husarciuc, director companie de transport: „Este clar că simțim din plin această lipsă de șoferi, mai ales că de la noi migrează spre Europa șoferii.”

Dorin Pop, vicepreședinte Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002: „La ora actuală în Arad sunt 700-800 de camioane fără șoferi.”

Alexandru Borza, director firmă de transport: „În România și în Europa s-au dezvoltat tot mai mult flotele de camioane. Asta a însemnat tot mai mulți șoferi pe ele și nu vine nimeni din spate. Tineretul nu mai e atras de meseria asta.”

Potrivit unei mari companii de audit, în 2019 un șofer de camion câștiga în medie, în România, 1.820 de euro. În vestul Europei, salariile se apropiau de 3.000 euro.

Media veniturilor lunare ale șoferilor de camion în 2019

Belgia - 3.630 euro
Austria - 3.190 euro
Germania - 2.970 euro

Media europeană – 2.058 euro

România – 1.820 euro

Sursa: KPMG

De atunci s-au aplicat mai multe majorări, dar diferențele s-au păstrat.

Șofer angajat la o firmă din Germania: „În Germania, când faci servicii intercomunitare, salariul ajunge la 3.000 de euro plus alte beneficii pe care aici nu le avem și atunci am considerat să plec din România.”

Deși oferă salarii mai mari, toate țările din Europa se confruntă cu o lipsă a șoferilor pentru camioane. Ar fi nevoie, potrivit estimărilor, de peste 400.000.

Șoferii cer dotări tot mai moderne pentru cabine

Cu o asemenea criză, șoferii își permit să ceară pe lângă salariu - dotări tot mai moderne pentru cabine. La un interviu organizat de o firmă din Arad, un candidat a cerut boxe audio performante.

Dorin Pop: „I-am spus că eu nu angajez DJ, caut șofer pentru transport marfă internațional. Păi, da, dar, zice el, eu am lucrat în altă parte unde mi-au asigurat orice, mie nu-mi ajung două boxe în camion, îmi trebuie patru.”

Criza de șoferi nu afectează doar firmele de transport, ci are efecte puternice în economie.

Marian Mocan, decan Facultatea de Management și Producție în Transporturi Timișoara: „Câteodată nu găsește marfa care trebuie și în locul unde trebuie.”

Doru Husarciuc: „Toți cei care au nevoie de transport vor folosi spații de depozitare mai mari. Și să țină marfă pe stoc, clar că se ajunge și la niște costuri. Plus prețul de transport a crescut.”

La sfârșitul anului trecut, în România, erau înregistrate 40.000 de firme de transport - care au 170.000 de camioane.

CITEȘTE ȘI: Zborurile s-ar putea scumpi, după un vot al Uniunii Europene împotriva poluării

Hotelul Intercontinental ar putea fi închis definitiv. Ce au găsit comisarii de la Protecția Consumatorilor

Citeste și...
Aproximativ 20 de copii aflaţi într-o tabără la Lacu Roşu, cu simptome de toxiinfecţie alimentară
Aproximativ 20 de copii aflaţi într-o tabără la Lacu Roşu, cu simptome de toxiinfecţie alimentară

Aproximativ 20 de copii care se aflau în tabără la o pensiune din Lacu Roşu, judeţul Harghita, au simptome de toxiinfecţie alimentară. Au fost trimise mai multe ambulanţe.

Mircea Geoană: NATO nu are în vedere desfășurarea de întăriri în Suedia și Finlanda
Mircea Geoană: NATO nu are în vedere desfășurarea de întăriri în Suedia și Finlanda

NATO nu are în vedere desfăşurarea de întăriri în Suedia şi Finlanda după ce aceste două state vor deveni membre ale Alianţei, dată fiind eficacitatea lor militară, a declarat marţi secretarul general adjunct al NATO Mircea Geoană, conform AFP.

O nouă lege a pescuitului, adoptată de Senat. Ce prevede aceasta
O nouă lege a pescuitului, adoptată de Senat. Ce prevede aceasta

„Fierbe” Delta Dunării, după ce o nouă Lege a Pescuitului a fost adoptată de Senat. Actul normativ prevede că tot fondul piscicol din România trece în grija Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură, inclusiv peștele din Deltă.

Ultimele Știri
Seceta face ravagii în România. 115 localități sunt afectate dintre care jumătate primesc apă potabilă cu porția
Seceta face ravagii în România. 115 localități sunt afectate dintre care jumătate primesc apă potabilă cu porția

În lipsa ploilor, seceta usucă pământul și seacă râurile. 115 localități din vestul, sudul, și estul țării sunt afectate și peste 50 dintre ele primesc apă potabilă cu porția, unele doar ziua.

Președintele Klaus Iohannis: ”Nu avem un plan de a intra într-un procedeu de austeritate”
Președintele Klaus Iohannis: ”Nu avem un plan de a intra într-un procedeu de austeritate”

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, marți, într-o conferință de presă la palatul Cotroceni, că nu crede că va fi necesar şi că nu există un plan pentru ca România să intre într-un ”procedeu de austeritate”.  

Scandalul privind Legile siguranței naționale. Iohannis: ”Nu le-am citit, nu le-am cenzurat”
Scandalul privind Legile siguranței naționale. Iohannis: ”Nu le-am citit, nu le-am cenzurat”

Preşedintele Klaus Iohannis a negat faptul că ar avea vreo contribuție directă la elaborarea draftului Legilor siguranței naționale, susținând că nici nu a citit despre ce  odificări este vorba și nici nu le-a cenzurat.