Criza romaneasca e mana cereasca pentru marile firme straine de haine
In timp ce economia noastra e pe butuci si romanii inchid firma dupa firma, sufocati de credite si vanzari mici, suedezii, olandezii, germanii, francezii si spaniolii deschid in tara noastra magazin dupa magazin si spun in cor: Romania, te iubesc!
Vand branduri puternice, vechi si de un secol, de lux sau de clasa medie, iar romanii care le-au asteptat zeci de ani, se se aseaza acum la coada ca sa imbrace haine ... de firma!
Bacau, vineri noaptea. Doua tiruri doldora de haine parcheaza in fata mall-ului. Echipa de carausi se organizeaza: mii de haine si pantofi au venit din Spania si vor umple un magazin nou-nout, intr-un mall din Bacau.
Magazinul se ridica de la zero si va arata exact ca-n fotografiile trimise din Spania.
Nici o cuta nedorita nu scapa. Nimic nu-i pus la intamplare: casele de marcat, ofertele, colectiile noi - totul dupa ce sociologii au studiat vreme de zeci de ani obiceiurile cumparatorilor.
Marile branduri de moda invadeaza Romania tocmai acum, cand in portofelele noastre e criza! La prima vedere, un paradox - ce profit ar putea face acum de pe urma noastra? De ce n-au venit in boom-ul economic de acum cativa ani, cand eram convinsi ca banii sunt facuti ca sa-i cheltuim.
Simplu, proprietarii brandurilor sunt versati: in plina criza economica la noi - ei au capital si pot pune conditii.
Acum, mall-urile sunt mai ieftine ca oricand, fiindca risca sa ramana goale daca nu scad chiriile, ieftina e si forta de munca: in orasele lovite de criza si saracie, multi romani isi doresc sa lucreze in magazine stralucitoare, in care sa vanda cot la cot cu Penelope Cruz, Scarlet Johansson sau ... Cindy Crawford si sa uite de garsoniera mizera in care se intoarce acasa.
Micii retaileri, cu branduri fara traditie, vor fi zdrobiti!
In plina criza romaneasca, o firma spaniola a pus mana pe un spatiu urias in buricul Bucurestiului. Brandul afisat e atat de mare, special sa-ti sara-n ochi! Sa transforme magazinul in punct de reper al orasului si de aici in loc de intalnire!
Strategia... functioneaza! Magazinul e plin.
Suedezii de la H&M sunt intre primii trei vanzatori de textile din lume! Si intr-adevar, si-au rezervat deja spatiu in mall-urile bucurestene.
Evident, au asteptat criza, ca sa negocieze mai bine. Si pe internet, suedezii au deja site in limba romana si scot la concurs locuri de munca in viitoarele magazine.
Putini romani stiu ca, in ciuda multimii de branduri din mall-uri, concurenta e de fapt doar intre cativa mari jucatori: Zara apartine de fapt celui mai mare vanzator de textile din lume, grupul spaniol INDITEX, care mai detine Bershka, Massimo Dutty, Oysho, Stradivari, Zara Home si alte cateva branduri vechi in constiinta romanilor, dar proaspete in mall-urile romanesti. INDITEX are 46 de magazine in Romania si se extinde.
Concureaza cu SOLMAR, grup israelian, francizor care a adus in Romania Mango, Promod, Max Mara Weekend, Marina Rinaldi, Karen Millen si altele. Are zeci de magazine si se extinde.
Alt francizor, de data aceasta grec, detine magazinele: Gap, Marks&Spencer si Starbucks. Lor li se adauga cei cativa mari retaileri: de haine si pantofi.
Intr-un mall nou, din Piata Sudului, lupta se da fata-n fata, cu spatii inchiriate strategic: Mango a venit de la Barcelona la Bucuresti inca din 1999. De atunci si pana acum functioneaza pentru Solmar drept barometru, testeaza piata: daca Mango vinde, cu siguranta, vor vinde si celelalte.
Si ca sa se deosebeasca de ceilalti competitori, Mango se indeparteaza de autoservire si se transforma in boutique. Lanseaza colectii editie limitata cu nume de vedete.
Romanii par sa fie in permanenta cautare de haine. O dovedeste Irina care e si ea intr-un permanent brand-hunting! Tocmai a adus in Romania un brand nou, e mandra, ca ea insasi a sunat in Spaina, la firma, a negociat cu ei si a reusit sa mai obtina o franciza: DESIGUAL.
Hainele sunt intr-adevar iesite din comun, dar preturile sunt foarte mari: 300 de lei o fusta.... dar se cumpara...
Iar acest "altfel" spaniol a mizat pe criza si a pornit o campanie agresiva de extindere in lume. Insa nu doar brandurile scumpe vin astazi in Romania: Kiabi ataca segmentul familiei.
Cu o istorie de 30 de ani de vanzari in Franta, cu o cifra de afaceri anuala de peste un miliard de euro, francezii de la Kiabi si-au intins antenele catre Romania inca de acum patru ani.
Francezii inca nu se pot lauda cu profit de pe urma noastra, insa au calculat ca piata romaneasca mai poate inghiti in urmatorii 10 ani inca 45 de magazine de-ale lor. Isi fac agresiv reclama, cu cataloage in cutii postale si promotii.
La fel ca si francezul, alt supermarket - de data aceasta nemtesc, si de pantofi, a mizat tot pe criza in expansiune: Deichmann a deschis in 2010, 240 de noi magazine. Unul dintre ele la Iasi.
Nu e din Elvetia, dar a inghitit firme elvetiene de incaltaminte, ba chiar si austriece, nemtesti sau americane. Astazi, domnul Deichmann, urmas al unui cizmar care si-a deschis primul magazin in Germania in 1913, conduce o multinationala care incalta doua treimi din Germania si vinde pantofi pe tot globul pamantesc. Ii fac reclama Cindy Crawford, Pussycat Dolls si SugaBabes.
Acest vanzator de pantofi e de trei ani in Romania: avea doar patru magazine care testau piata: a fost zgarcit la cheltuieli. In timp ce competitorii deschideau magazin dupa magazin, neamtul a stat de-o parte: avea informatii despre crah-ul financiar ce avea sa vina si l-a asteptat.
Nemtii nu vor ca propriile lor magazine sa-si faca unul altuia concurenta! Nu vor sa ajunga sa ofere pantofi la jumatate de pret, ba chiar gratis - cum au patit-o unii retaileri romani care n-au mai reusit sa-si pastreze reteaua de magazine in plina criza financiara.
Si apoi, nemtii recunosc ca si-au gandit strategia pentru cucerirea pietei romanesti inca din 2006 si ca de atunci incoace, nimic nu i-a luat prin surprindere.
A, poate doar un lucru: ca la noi nu se vand pantofi de dama nr.44, fiindca romancele au picior fin de Cenusareasa si cauta nr.35, pe care ei nu-l aveau. Dar, s-au adaptat din mers.
Si amplasarea magazinelor sunt cheia vanzarilor mari: ca sa prinda fluxul principal de vizitatori dintr-un mall, se instaleaza chiar in fata supermarketului de la parter! Orice spatiu la etaj e refuzat din start, ca ... necastigator, iar concurenta a venit imediat vis-a-vis!
Strategia nemteasca merge pe volum: si ca sa vanda mult, acest retailer se lauda ca in magazinele romanesti are marfa mai ieftina decat in vest.
Faptul ca 70% din marfa cu eticheta nemteasca este produsa in Asia nu mai e de mult o rusine, ci dimpotriva, prezentat drept argumentul forte pentru raportul calitate-pret.
La Bacau, la Zara: ultima sedinta inainte de inagugurare.
Aici nu-i imbulzeala ca la pantofi, dar asta nu-i dezamageste pe marii retaileri straini. Si-au construit brandurile in timp si sunt puternice, nu depind de credite si nu cheltuiesc nici un banut fara sa stie cat si cand le aduce profit.
Iar romanii i-au asteptat ani intregi si isi deschid portofelele - dupa posibilitati, fiindca vor sa arate ca manechinul din vitrina.
Strainii ne-au mirosit foamea de moda si ne-au hranit-o. Ne-au lasat sa tanjim dupa brandurile lor, iar acum cuceresc piata romaneasca.
In plina criza, Romania li se ofera pe tava: cu forta de munca ieftina, chirii rezonabile si milioane de clienti care nu se uita la bani, caci vor sa arate ca manechinul din vitrina.