Românii iubesc Crăciunul, dar vor cumpăra mai puțin sau mai ieftin în acest an. Ce produse și cadouri au pe listă
Your browser doesn't support HTML5 video.
Aproape 80% dintre noi împărtășesc această stare, care se traduce, înainte de toate, prin bucuria de a petrece Crăciunul cu familia. Pe fondul scumpirilor, opt din 10 români spun, în același timp, că își vor schimba comportamentul de consum, de Sărbători: unii vor cumpăra mai puțin sau vor căuta produse mai ieftine.
Familia Griga, din Iași, iubește Crăciunul. În locuința lor, bradul este îmbodobit deja de o săptămână.
Potrivit unui studiu făcut de o companie internațională de cercetare, 79% dintre români așteaptă cu nerăbdare Crăciunul.
Vasi Dragomir, director departament Nielsen IQ: „Sunt foarte entuziasmați. Înseamnă accesarea acelor ritualuri de Crăciun, pregătirea, vizitarea magazinelor din timp, lucuri care te fac să intri în atmosferă.”
Studiul care a măsurat entuziasmul față de Crăciun a fost făcut în opt țări.
Nivelul entuziasmului față de CrăciunRomânia - 79% Grecia - 74% Portugalia - 73% Media celor opt țări incluse în studiu: 66%
SURSA: NIELSEN IQ
În top, românii sunt urmați de greci și portughezi, apoi sunt nemții, francezii, italienii, spaniolii și britanicii.
Femeie: „Crăciunul înseamnă să petreci cu familia și cu ăsta micuț.”
Pentru Crăciunul petrecut cu familia, banii se duc, înainte de toate, pe mâncare și cumpăruri pentru casă, în cazul unei treimi dintre români și doar 25% pun cheltuielile pentru cadouri pe primul loc.
Cum își împart românii banii pentru Crăciun33% - Mâncare și cele necesare în casă 25% - Cadouri 10% - Ieșiri
SURSA: NIELSEN IQ
Femeie: „Mă uit la carne, vinuri, preparate de pus pe masă. Anul ăsta cumpăr mai puțin, dar de calitate.”
Bărbat: „Cheltuielile vor fi nici prea-prea, nici foarte-foarte, că am grijă la prețuri.”
Din cauza scumpirilor care au afectat toată Europa, opt din 10 oameni își vor schimba comportamentul de consum, Crăciunul acesta.
30% vor renunța să cumpere produse „de firmă” și aproape tot atâția se vor orienta spre unele mai ieftine ori vor lua cantități mai mici. Iar unul din cinci români declară că se va îndrepta spre produse locale.
Modificări în comportamentul de cumpărături în perioada Crăciunului30% - renunță la produsele de firmă 22% - cumpără produse locale 14% - caută produse mai ieftine 12% - cumpără mai puțin 3% - caută produse la reducere
SURSA: NIELSEN IQ
Oana Ramona Guriță, lector universitar Facultatea de Economie: „Dacă avem un buget foarte bine făcut și încercăm, prin achizițiile noastre, să ne ținem de acest buget, putem să excludem acele cheltuieli ineficiente.”
Sunt și români care, de Crăciun, nu vor să renunțe la produsele premium.
33% sunt dispuși să plătească mai mult pentru carnea proaspătă, 30% pentru vin și 35% pentru parfumuri.
Un alt studiu, făcut în 11 țări, arată că atunci când vine vorba de cadouri, unul din trei oameni își dorește, pentru acest Crăciun, întâlniri cu prietenii și familia.
Cadouri de Crăciun30% - Experiențe cu prietenii și familia 27% - Călătorii 26% - Produse de înfrumusețare/îngrijire personală 25% - Echipamente electronice / de divertisment 24% - Îmbrăcăminte, jucării, încălțăminte și articole sportive și echipamente de fitness 23% - Decorațiuni pentru casă/mobilier 21% - Produse pentru animale de companie 20% - Articole de lux
SURSA: ORACLE RETAIL
Cercetarea mai arată că 27% dintre cei care au participat la studiu au declarat că vor oferi drept cadou celor dragi o călătorie.
26% vor dărui produse de înfrumusețare și îngrijire personală.
Unul din patru va include pe listă și echipamentele electronice, iar unul din cinci, decorațiuni de casă. La fel de mulți sunt cei care se vor gândi la animalele de companie, când vor face cadouri.