Roboții, tot mai prezenți pe piața muncii din România. Ce meserii nu vor fi înlocuite de IA
Your browser doesn't support HTML5 video.
50% dintre angajații din întreaga lume folosesc deja aplicații, softuri, ori roboți în munca lor și culmea, mulți le consideră mai de încredere decât proprii manageri.
Și în România există companii care folosesc astfel de programe în contabilitate, vânzări, automatizări și chiar resurse umane.
Specialiștii în recrutare spun însă că sunt și meserii ce nu pot fi făcute și nici măcar asistate de roboți. Cel puțin deocamdată.
O mare companie românească folosește sisteme de inteligență artificială pentru a monitoriza activitatea angajaților de pe teren, dar și a echipamentelor de lucru. Are 4000 de utilaje industriale în toată țara, iar întreținerea și repararea lor se face dintr-un birou.
Daniel Gheorghe, reprezentantul companiei: "Ne ajută să fim foarte eficienţi în ceea ce priveşte efectuarea reviziilor la timp. După cum vedeţi avem doar 3 revizii de efectuat la un număr de 4000 de echipamente."
Reporter: "Aici aveţi programată o revizie?"
Daniel Gheorghe: "O reparaţie programată care este şi finalizată."
Utilajele companiei au fost folosite în această vară și pentru amenajarea scenelor de la Neversea și Untold. Coordonarea angajaților și a mașinilor a fost posibilă prin intermediul unei aplicații.
Alexandru Abrdan, specialist programare: "Chiar şi întreprinderile mici şi mijlocii, având probleme cu forţa de muncă, apelează la această soluţie de ultimă generaţie tocmai pentru că le este foarte greu să-şi găsească oameni, să-i motiveze."
Potrivit unui studiu recent, realizat la nivel global, 82% dintre angajaţi sunt de părere că roboţii pot face lucrurile mai bine decât şefii lor. Mai mult decât atât, 26% dintre aceştia au spus că sistemele bazate pe inteligență artificială pot furniza informații imparțiale și sunt mult mai exacte în gestionarea bugetelor. Ce le lipsește, însă, acestora este latura emoțională.
Adrian Niga, expert automatizări: "Tot ceea ce presupune procese repetitive, care lucrează cu date fixe pot fi automatizate şi eficientizate cu ajutorul acestor roboţi. Partea emoţională, în care intervine factorul uman, poate fi făcută doar cu ajutorul managerilor sau al departamentelor de resurse umane."
Artiștii, jurnaliștii sau psihologii sunt doar câțiva dintre cei care nu pot fi asistați sau înlocuiți de roboți, spun psihologii. Angajații din China și India au adoptat, însă, inteligența artificială de două ori mai mult decât cei din Franța, Japonia sau Statele Unite.
În plus, în țara tehnologiilor avansate există deja și primul prezentator de știri digital, care seamănă cu o persoană reală.