Oamenii de Neanderthal au inventat primele unelte specializate din Europa, acum 50.000 de ani

unelte preistorice

Omul de Neanderthal a inventat primul instrument specializat din Europa, in urma cu 50.000 de ani, afirma autorii unui studiu care ofera noi informatii surprinzatoare despre capacitatile acestui "verisor" al omului modern.

Arheologii au descoperit in doua situri paleolitice din sud-vestul Frantei fragmente provenind de la patru unelte facute din coarne de ren.

Una dintre cele doua extremitati a fost slefuita cu o piatra abraziva, pentru a-i da o forma ovala, care permitea prelucrarea pieilor de animale - pentru a le face, de exemplu, sa devina impermeabile la apa.

Aceasta unealta este similara alteia de netezire, folosita de tabacarii actuali pentru a prelucra pielea de animale, deci este fabricata in prezent din coaste de bovine, precizeaza cercetatorii de la Institutul Max Planck din Leipzig (Germania), autorii acestui studiu, publicat in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

"Pentru moment, aceste unelte reprezinta cele mai bune indicii care arata ca neanderthalienii au inventat o tehnica atribuita pana acum omului modern", a explicat Shannon McPherron, arheolog la departamentul de Antropologie evolutiva de la Institutul Max Planck.

cimitir, schelete, Targu Mures
Sisteme de incalzire si de racire prin pardoseala, datand din Evul Mediu, descoperite la Targu Mures
Ce au păţit poliţiştii care l-au lăsat pe Vlad Pascu să conducă drogat

"Intrucat aceste unelte au fost create de neanderthalieni, este posibil ca ei sa fi transmis tehnica oamenilor moderni veniti din Africa in Europa, inzestrati doar cu unelte ascutite facute din os, si ca acestia din urma sa fi inceput astfel sa faca acele unelte", a subliniat Marie Soressi, profesor la catedra de Arheologie la Universitatea Leiden din Olanda si cercetatoare la Institutul Max Planck.

"Este primul indiciu posibil referitor la transmiterea unei tehnici de fabricare de la omul de Neanderthal la omul modern", a adaugat ea.

Cele doua situri in care au fost descoperite uneltele, la Abri Peyrony si Pech-de-l'Azé din Périgord, dateaza din urma cu cel putin 50.000 de ani si au fost ocupate doar de neanderthalieni.

Oamenii moderni au ajuns in Europa de Vest in urma cu 40.000 de ani, dupa ce au plecat din Africa cu 20.000 de ani mai devreme, ajungand mai intai in Orientul Apropiat, inainte de a cuceri continentul european.

Niciun instrument de tabacarie nu a fost descoperit in siturile din Orientul Apropiat.

Aceasta descoperire va alimenta probabil dezbaterile despre neanderthalieni, in conditiile in care motivele din spatele disparitiei lor, in urma cu circa 40.000 de ani, raman in continuare obscure, si va intari ipoteza potrivit careia neanderthalienii aveau capacitati tehnice si culturale proprii similare celor ale oamenilor moderni.

Multi antropologi sustin insa ca omul de Neanderthal a dobandit un savoir-faire mai sofisticat abia dupa ce a intrat in contact cu omul modern.

Potrivit cercetatoarei Marie Soressi, pana in prezent pot fi atribuite doar doua contributii aduse de omul modern comunitatilor de neanderthalieni: podoabele din perle si armele realizate din bucati mici de silex atasate pe un cadru din lemn.

FOTO Cum a fost surprins Dani Alves la trei zile după ce a ieșit din închisoare
Pandantiv din piatra, vechi de peste 20.000 de ani, descoperit de arheologi, in judetul Neamt

Un pandantiv din piatra, complex gravat cu motive geometrice, recuperat dintr-un strat care apartine culturii gravetiene, avand peste 20.000 ani vechime, a fost descoperit de catre arhelogii damboviteni.

Dupa ce arheologii au gasit la poalele Tampei vestigii care arata ca Brasovul ar fi mai vechi decat se credea, o alta descoperire inedita vine acum din cetatea de la Targu Mures.

Cât câștigă un muncitor străin în România. „Țara asta este bună, dar unii oameni îmi adresează cuvinte urâte”

În timp ce cererea pentru muncitorii străini este tot mai mare, în România nu ajung suficienți. Agențiile de recrutare spun că unii străini ocolesc țara noastră și aleg Ungaria sau Croația.

Autoritățile ruse susțin că au găsit în sângele teroriștilor o substanţă psihotropă care schimbă percepţia realităţii

Cei patru principali suspecţi arestaţi după atacul terorist de la sala de concerte Crocus City Hall de lângă Moscova s-ar fi aflat sub influenţa drogurilor în momentul în care au executat împuşcăturile în masă - susțin autoritățile ruse.

Pedeapsa primită de paramedicul SMURD care a agresat sexual o pacientă, în ambulanță, în drum spre Spitalul Elias

Un paramedic SMURD, acuzat că a agresat sexual o pacientă pe care trebuia să o transporte în siguranță, la spital, a fost condamnat la 5 ani și 5 luni de închisoare.