Cantități uriașe de aur, împrăștiate în Univers. "Este un nou capitol în astrofizică”

Univers
iStock

Cantități uriașe de aur au fost împrăștiate în cosmos în urma  coliziunii dintre două stele, spun astrofizicienii britanici.

În urma coliziunii, stelele s-au prăbușit la o distanță de 130 milioane de ani lumină, aruncând în spațiu metale prețioase, dar și elemente grele, cum ar fi platină și uraniul, spun oamenii de știință, notează The Independent.

Explozia marchează un "capitol nou în astrofizică" și confirmă teoriile despre originea misterioasă a stelelor neutronice.

Specialiștii susțin că explozia a fost atât de mare încât a distorsionat continuumul spaţiu-timo. Aceasta este o descoperire importantă în sine, demostrând pentru a cincea oară că valurile gravitaționale au fost observate pe Pământ.

Cele două obiecte au fost observate pe Pământ prin intermediul a două detectoare extrem de sensibile din Washington și Louisiana. Aici a fost făcută prima descoperire a undelor gravitaționale în septembrie 2015, confirmând o predicție făcută de Albert Einstein acum 100 de ani și câștigând trei pionieri ai proiectului un Premiu Nobel.

laser avion
Cercetatorii romani lucreaza la un radar care va prezice cand va ploua cu cateva saptamani inainte. Colaborare cu NASA
Hanul cu Tei se vinde cu 1,6 milioane€. Clădirea, cumpărată de Ilie Dumitrescu în 2004

Analiza luminii a scos la iveală ceva uimitor - fabricarea aurului la scară cosmică, precum și alte elemente grele.

Dr. Joe Lyman de la Universitatea din Warwick, unul dintre numeroșii oameni de știință britanici implicați, a spus: "Observațiile extraordinare obținute în câteva zile au arătat o kilonova, un obiect al cărui lumină este alimentată de reacții nucleare extreme. Acest lucru ne spune că elementele grele, precum aurul sau platina din bijuterii, sunt liantul, forjat în resturile de miliarde de grade ale unei stele neutronice care se amestecă".

Originile aurului și ale altor elemente grele au fost un mister îndelungat, dar dovezile recente au sugerat că stelele neutronice, care se ciocnesc, ar putea aduce un aport în creația lor.

Coliziunea cu stele neutronice a avut loc la 130 milioane de ani lumină distanță într-o galaxie relativ veche, numită NGC 4993.

O întrebare, care și-a găsit răspunsurile, vizează originea rafalelor de raze gamma de scurtă durată. Exploziile cu raze Gamma (GRB), marcate de o erupție a razelor gamma care durează câteva milisecunde până la câteva minute, sunt cele mai puternice explozii cunoscute.

Oamenii de știință știu acum că un tip de GRB este generat când se ciocnesc stelele neutronice.

Dr. Samantha Oates, de la Universitatea din Warwick, a declarat: "Această descoperire a răspuns la trei întrebări pe care astronomii le-au încurcat de zeci de ani: ce se întâmplă când stelele neutronice se îmbină? Cum este format aurul? În aproximativ o săptămână, toate cele trei mistere au fost rezolvate".

Dr. Danny Steeghs a declarat: "Acesta este un nou capitol în astrofizică."

"Este un dar care va continua să dăruiască", a adăugat Dr. David Shoemaker,

Profesorul Laura Cadonati, de la Institutul de Tehnologie din Georgia, a declarat: "Această detectare a deschis cu adevărat ușile către o nouă metodă de-a face astrofizică. Mă aștept ca acesta să fie amintit ca unul dintre cele mai studiate evenimente astrofizice din istorie".

Presa din Spania a reacționat imediat după ce Simona Halep a aflat că joacă cu Paula Badosa în primul meci de la revenire
Cercetatorii chinezii au reusit, in premiera mondiala, teleportarea cuantica intre Pamant si spatiu

O echipa de cercetatori chinezi a anuntat ca a reusit sa teleporteze o particula din regiunea Ngari, pana la satelitul Micius din spatiu, pe o distanta de 1400 de kilometri. Recordul anterior era de aproximativ 100 de kilometri.

Peste cativa ani, vom afla cu exactitate cand va ploua cu cateva saptamani inainte sa se intample.

Cercetatorii rusi cred ca au descoperit tehnica prin care pot demonstra existenta vietii extraterestre. Descoperirea facuta

Cercetatorii rusi isi propun sa depisteze formele de existenta extraterestra in spatiu.

Arma NATO care va tranzita România pentru a ajunge în Ucraina. MApN îi va asigura combustibilul

Între timp, apărarea Ucrainei suferă din cauza stocurilor tot mai mici de muniție. Un ajutor substanțial este pe drum din Finlanda, stat care a aderat la NATO anul trecut.

PSD și PNL s-au înțeles: Cătălin Cîrstoiu va fi candidatul comun al Coaliției la Primăria Capitalei

După aproape aproape ore de discuții, coliția de Guvernare a decis luni seară că medicul Cătălin Cîrstoiu este candidatul PSD-PNL pentru Primăria Capitalei.

Bani europeni pentru înființarea centrelor de colectare, refuzați de primării. Câmpurile au devenit „magnet” pentru deșeuri

Peste 1.900 de primării ar fi putut să ia bani europeni prin PNRR pentru înființarea așa-numitelor centre de colectare cu aport voluntar.