Studiu: Femeile sunt tinta aluziilor sexuale in emisiunile de divertisment

outfituri sexy

Referirile la aspectul fizic al unor personaje feminine mondene a crescut in emisiunile de divertisment difuzate la televiziunile din Romania in ultimii ani, femeile fiind tot mai mult tinta aluziilor sexuale in aceste programe, potrivit ALTFEM.

Proiectul ALTFEM este o campanie pentru schimbarea imaginii femeii in societate si este dezvoltat de agentia de comunicare TBWABucuresti, Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE) si ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei (AMP).

Raportul "Imaginea femeii in societatea romaneasca", elaborat in cadrul proiectului ALTFEM, a fost prezentat marti, intr-o conferinta de presa, organizata la Bucuresti.

Potrivit raportului, in urma cu doi ani, echipa ALTFEM isi propunea prima cercetare pilot in care sa analizeze imaginea femeilor si barbatilor in mass-media, asa cum era reflectata la acea vreme in agenda institutiilor de presa.

Pentru a obtine o imagine cat mai clara, echipa de cercetare a urmarit care sunt rolurile sociale si profesiile care-i unesc sau diferentiaza pe barbati de femei, dar si care sunt stereotipurile ce construiesc sau erodeaza reprezentarile celor doua genuri.

Citește și
Mesaj către Zelenski: „OK, am reuşit. Acum du-te şi câştigă lupta”

Anul acesta, plecand de la acelasi cadru metodologic, ALTFEM a reluat cercetarea pentru a vedea daca exista vreo schimbare in felul in care sunt prezentate, in mass-media, femeile si barbatii.

Potrivit echipei ALTFEM, "este iluzoriu ca, in doar doi ani de interventie sociala, sa ne asteptam la schimbari semnificative in felul de functionare a bucatariei mass-media".

"Retetele identificate in anul 2011 inca mai sunt folosite in institutiile de presa. E adevarat totusi ca s-a schimbat, pe alocuri, concentratia ingredientelor pe care le folosesc oamenii din media", se mai spune in raport.

Cercetarea are ca paliere de analiza presa scrisa, emisiuni TV si reclame TV. In cazul femeilor, incidenta discutiilor si a aspectelor legate de viata personala a depasit pragul de 50%.

Emisiunile de divertisment sunt axate, in continuare, pe expunerea vietii personale a unor personaje din lumea mondena.

Tintele aluziilor sexuale in emisiunile de divertisment au fost, in majoritatea cazurilor, femeile.

S-a inregistrat un singur caz in care un barbat a fost tinta unei aluzii sexuale. In schimb, in emisiunile de tip talk-show nu a fost inregistrata nicio aluzie sexuala in discursul moderatorilor sau al invitatilor.

De asemenea, potrivit raportului, exista un decalaj semnificativ de reprezentare a femeilor in domenii profesionale precum administratia publica, sistemul sanitar si politica.

In publicatiile generaliste, aproximativ 33% dintre femeile mentionate au fost prezentate in calitate de expert, in timp ce in presa tabloida, peste 65% dintre expertii citati de jurnalisti au fost femei. Totusi, analiza intregului esantion arata ca femeile si barbatii au fost prezentati in calitate de experti in ponderi egale (50% - 50%). In schimb, cercetarea din 2011 arata ca jurnalistii au incadrat barbatii mai des in categoria de expert (65%), decat femeile (35%).

Raportul analizeaza si publicitatea TV difuzata in perioadele 24 februarie - 1 martie si 28 aprilie - 4 mai.

Potrivit cercetarii, femeile sunt mai prezente decat barbatii in reclame, in aceste spoturi publicitare fiind predominante scenariile domestice si reproducerile mediului familial.

De altfel, cele mai multe produse si servicii din aceste reclame incurajeaza consumul si imbunatatirea stilului de viata.

Rolurile domestice si de ingrijire sunt, de regula, alocate personajelor feminine, in timp ce barbatii sunt, cel mai adesea, prezentati in ipostaze pasive, dar cu rol de partener sau de sot, respectiv tata.

Spre deosebire de statusurile asociate femeilor in reclame, in cazul barbatilor a fost identificata categoria "expert" (10 aparitii), se mai spune in cercetare.

Articol recomandat de sport.ro
”O echipă maghiară poate ajunge în Liga 1 din România. Anti-maghiarismul, tipic la București”. Reacție deplasată a fotbalistului ungur legitimat în România
”O echipă maghiară poate ajunge în Liga 1 din România. Anti-maghiarismul, tipic la București”. Reacție deplasată a fotbalistului ungur legitimat în România
Citește și...
Studiu in Marea Britanie: Cum au ajuns femeile sub 40 de ani sa fie dependente de alcool
Studiu in Marea Britanie: Cum au ajuns femeile sub 40 de ani sa fie dependente de alcool

Un ucigas tacut in Marea Britanie, alcoolismul, face victime printre femeile tinere, sub 40 de ani.

Recomandări
INTERVIU. Cum a urmărit Nicușor Dan seara în care Cîrstoiu a fost eliminat de PSD-PNL: ”M-am jucat cu copiii și m-am culcat”
INTERVIU. Cum a urmărit Nicușor Dan seara în care Cîrstoiu a fost eliminat de PSD-PNL: ”M-am jucat cu copiii și m-am culcat”

Primarul general Nicușor Dan nu a mai avut răbdare să stea până la finalul negocierilor PSD-PNL în seara zilei de luni, în care Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă au decis soarta candidatului Cătălin Cîrstoiu, așa că s-a jucat cu copiii și ... s-a culcat.

Schimbarea la față a Rusiei. Cinci scenarii despre cum ar putea arăta această țară după Vladimir Putin
Schimbarea la față a Rusiei. Cinci scenarii despre cum ar putea arăta această țară după Vladimir Putin

"Ce se va întâmpla pe termen lung cu Rusia?" este marea întrebarea pe care foarte multă lume și-o pune, mai ales că nici măcar "Țarul de la Kremlin", Vladimir Putin, nu poate scăpa de moarte.

Cum răspunde Nicușor Dan la acuzațiile lui Piedone, că face ”blat politic” cu PSD-PNL: ”E o prostie. Nu e niciun blat”
Cum răspunde Nicușor Dan la acuzațiile lui Piedone, că face ”blat politic” cu PSD-PNL: ”E o prostie. Nu e niciun blat”

Nicușor Dan - candidat independent la Primăria Capitalei, susținut de Alianța Dreapta Unită (USR, PMP, Forța Dreptei) - nu exclude faptul ca Popescu Piedone, principalul său contracandidat, după cum crede chiar el, să se retragă din cursa electorală.