Analiza celor 7 puncte din documentul USL pentru suspendare. Concluzia Curtii Constitutionale

×
Codul embed a fost copiat

Curtea Constitutionala a constatat ca Traian Basescu nu si-a exercitat cu maxima eficienta si exigenta functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate.

LA SFARSITUL ARTICOLULUI GASITI AVIZUL INTEGRAL DAT DE CURTEA CONSTITUTIONALA

Curtea Constitutionala apreciaza de asemenea ca faptul ca presedintele, prin comportamentul sau politic, si-a asumat public initiativa luarii unor masuri economico-sociale, inainte sa fie adoptate de Guvern, poate fi retinut ca o incercare de a diminua rolul premierului.

USL sustine ca avizul Curtii Constitutionale pe cererea de suspendare a presedintelui confirma acuzatiile PSD si PNL privind incalcarea Constitutiei de catre Traian Basescu.

Presedintele Traian Basescu a declarat, vineri, in plen ca a luat nota de avizul CC si ca s-a bucurat sa observe ca acesta Curtea nu constata nicio abatere a presedintelui care sa justifice suspendarea, asa cum ea este prezentata in articolul 95 din Constitutia Romaniei.

Citește și
Traian Basescu si Crin Antonescu - COVER
Crin Antonescu: Sedinta Parlamentului in care se va vota suspendarea lui Basescu: vineri, ora 17
De ce „urăște” Donald Trump Ucraina. În 2019 i-a spui lui Zelenski: „Ucraina știe multe despre asta”

CC afirma, in avizul legat de cererea de suspendare din functie a sefului statului, ca sustinerea legata de afirmatia presedintelui privind nedesemnarea unui premier de la USL este nerelevanta, avand in vedere ca actualul sef al Guvernului, numit de Traian Basescu, este presedinte al PSD.

"Cu privire la aceste sustineri, Curtea Constata ca sunt nerelevante, in situatia in care primul ministru al Romaniei este presedintele Uniunii Social Democrate (Liberale, n.r.), desemnat de Presedintele Romaniei", se arata in avizul Curtii.

Presedintele Traian Basescu a incalcat grav Constitutia cand a declarat ca nu va numi premier USL chiar daca va obtine majoritatea absoluta in Parlament, sustine USL in documentul privind suspendarea presedintelui.

"Presedintele a incalcat in mod grav prevederile Constitutiei si principiul fundamental al democratiei reprezentative, atunci cand declara ca nu va numi un Prim-ministru din partea USL, chiar daca aceasta formatiune politica va obtine majoritatea absoluta in Parlament. Similar declaratiilor referitoare nerespectarea deciziilor Curtii Constitutionale, Presedintele a facut si declaratii referitoare la faptul ca nu va respecta viitoarele decizii ale electoratului: «Eu nu ma joc de-a Constitutia. Ea trebuie citita corect, iar (articolul - n.r.) 103 se refera la partide, nu la aliante. Aliantele sunt variabile.

(Opozitia - n.r.) sa citeasca articolul acesta, sa inteleaga bine ce s-a intamplat la aceste alegeri (partiale - n.r.) si sa decida in consecinta. Daca in interiorul USL este un partid care are 51 la suta din membrii Parlamentului, nu voi mai chema pe nimeni altcineva (la negocieri - n.r.) decat pe acel partid»", se arata in documentul USL.
 

Declaratiile lui Basescu despre decizii CC nu au adus atingere independentei judecatorilor

Curtea Constitutionala sustine ca declaratiile presedintelui Traian Basescu in legatura cu decizii din trecut ale CC "nu au fost de natura a aduce atingere independentei judecatorilor constitutionali".

In legatura cu acuzatiile din cererea de suspendare ca presedintele a instigat la nerespectarea deciziilor CC si a facut presiuni asupra judecatorilor Curtii, in aviz se arata: "Curtea constata ca aceste declaratii ale presedintelui Romaniei nu au fost de natura a aduce atingere independentei judecatorilor constitutionali".

In ceea ce priveste numirea lui Petre Lazaroiu ca judecator la CC, Curtea mentioneaza prevederi din legea sa de functionare.

Astfel, "in cazul in care mandatul a incetat inainte de expirarea duratei pentru care judecatorul a fost numit, iar perioada ramasa depaseste 6 luni, presedintele va sesiza autoritatea publica prevazuta, in termen de cel mult 3 zile de la data incetarii mandatului, in vederea numirii unui nou judecator. Mandatul judecatorului astfel numit inceteaza la expirarea duratei mandatului pe care l-a avut judecatorul inlocuit".

Legea mai prevede ca, in cazul in care perioada pentru care a fost numit noul judecator este mai mica de 3 ani, acesta va putea fi numit, la reinnoirea CC, pentru un mandat complet de 9 ani.

Curtea mentioneaza in aviz ca, "de altfel, si cele doua Camere ale Parlamentului au aplicat dispozitiile de lege sus citate".

Despre masurile privind salariile si pensiile, care apartin Guvernului - simple afirmatii

CC a retinut ca motivele invocate de autorii cererii de suspendare a presedintelui privind incalcarea de seful statului a unor drepturi fundamentale, cum sunt dreptul la munca si dreptul la pensie, nu se pot constitui in elemente ce conduc la atingerea substantei acestor drepturi fundamentale.

In acest sens, Curtea Constitutionala (CC) constata ca masurile legislative referitoare la diminuarea salariilor si a pensiilor au fost adoptate de catre Guvern, prin asumarea raspunderii, noteaza Curtea in avizul sau privind suspendarea din functie a presedintelui.

In ceea ce priveste declaratiile lui Traian Basescu referitoare la comunitatea roma si sanctionarea acestuia de catre Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, ramane ca Parlamentul sa decida, pe baza datelor si a informatiilor care-i vor fi prezentate cu ocazia dezbaterilor, asupra existentei si gravitatii acestor fapte.

Cu privire la celelate declaratii ale presedintelui Romaniei, Curtea constata ca acestea sunt simple afirmatii, fara sa constituie acte sau fapte care sa conduca la incalcari grave ale Constitutiei.

Astfel, manifestarile Presedintelui, la care se refera autorii propunerii de suspendare, pot fi caracterizate ca opinii.

In acest sens, sunt si considerentele Deciziei CC numarul 53 din 28 ianuarie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 144 din 17 februarie 2005, in care se statuau urmatoarele: "Curtea constata ca opiniile, judecatile de valoare sau afirmatiile titularului unui mandat de demnitate publica - asa cum este Presedintele Romaniei, autoritate publica unipersonala, ori cum este conducatorul unei autoritati publice -, referitoare la alte autoritati publice, raman in cadrul limitelor libertatii de exprimare a opiniilor politice, cu ingradirile prevazute de art. 30 alin. (6) si (7) din Constitutie".

Nu se poate retine incalcarea prevederilor referitoare la independenta justitiei

Curtea Constitutionala precizeaza ca nu se poate retine incalcarea de catre presedinte a prevederilor constitutionale referitoare la independenta justitiei, declaratiile critice formulate de acesta nefiind de natura sa determine magistratii sa nu-si indeplineasca atributiile constitutionale.

In legatura cu acuzatiile din cererea de suspendarea privind incalcarea in mod repetat de catre presedinte a principiului separatiei puterilor in stat si a independentei justitiei, Curtea Constitutionala retine ca declaratiile in acest sens invocate in document "nu au produs efecte juridice, neavand un caracter decizional".

"De aceea, nu se poate retine incalcarea prevederilor constitutionale referitoare la independenta justitiei, declaratiile critice formulate nefiind de natura sa determine pe magistrati sa nu-si indeplineasca atributiile constitutionale", se arata in avizul Curtii.

Asumarea initiativei unor masuri economice poate fi incercare de diminuare a rolului premierului

Curtea Constitutionala apreciaza ca faptul ca presedintele, prin comportamentul sau politic, si-a asumat public initiativa luarii unor masuri economico-sociale, inainte sa fie adoptate de Guvern, poate fi retinut ca o incercare de a diminua rolul premierului.

"Faptul ca presedintele Romaniei, prin comportamentul sau politic, si-a asumat public initiativa unor masuri economico-sociale, inainte ca acestea sa fie adoptate de catre Guvern, prin asumarea raspunderii, poate fi retinut ca o incercare de a diminua rolul si atributiile primului ministru", se arata in avizul Curtii.

"De aceea, aceasta atitudine imputata domnului Traian Basescu nu poate fi incadrata in conceptul 'opinii si optiuni politice'. Astfel cum acesta a fost stabilit de Curtea Constitutionala prin avizul consultativ nr. 1 din 5 aprilie 2007, potrivit caruia presedintele Romaniei poate, in virtutea prerogativelor si a legitimitatii sale, sa exprime, sa formuleze observatii si critici cu privire la functionarea autoritatilor publice si exponentilor acestora", mai arata Curtea Constitutionala.

Basescu nu si-a exercitat cu maxima eficienta si exigenta functia de mediere

Curtea Constitutionala a constatat, vineri, ca Traian Basescu nu si-a exercitat cu maxima eficienta si exigenta functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate, avizul Curtii sa fie transmis Parlamentului.

In orice caz, exercitarea de catre Presedinte a unui rol activ in viata politica si sociala a tarii nu poate fi caracterizata ca un comportament contrar Constitutiei. Astfel cum a statuat Curtea Constitutionala prin Avizul consultativ nr. 1 din 5 aprilie 2007, din aceste prevederi constitutionale rezulta ca Presedintele Romaniei "are atributii importante in procesul de constituire a Guvernului si a altor autoritati publice, in procesul legislativ, in domeniul politicii externe, in domeniul apararii nationale, in garantarea independentei justitiei".

Totodata, potrivit art.80 alin.(1) din Constitutie, Presedintele Romaniei este garantul independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale a tarii, iar potrivit alin.(2) al aceluiasi articol, are rolul de a veghea la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice si exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate.

Prerogativele constitutionale ca si legitimitatea democratica pe care i-o confera alegerea lui de catre electoratul intregii tari ii impun Presedintelui Romaniei sa aiba un rol activ, prezenta lui in viata politica neputand fi rezumata la un exercitiu simbolic si protocolar.

Functiile de garantie si de veghe consacrate in art.80 alin.(1) din Constitutie implica prin definitie observarea atenta a existentei si functionarii statului, supravegherea vigilenta a modului in care actioneaza actorii vietii publice - autoritatile publice, organizatiile legitimate de Constitutie, societatea civila - si a respectarii principiilor si normelor stabilite prin Constitutie, apararea valorilor consacrate in Legea fundamentala.

De asemenea, prin acelasi act, Curtea a constatat ca Presedintele Romaniei poate, in virtutea prerogativelor si a legitimitatii sale, sa exprime opinii si optiuni politice, sa formuleze observatii si critici cu privire la functionarea autoritatilor publice si a exponentilor acestora, sa propuna reforme sau masuri pe care le apreciaza dezirabile interesului national.

Opiniile, observatiile, preferintele sau cererile Presedintelui nu au insa un caracter decizional si nu produc efecte juridice, autoritatile publice ramanand exclusiv responsabile pentru insusirea acestora ca si pentru ignorarea lor.

Solicitarea USL privind suspendarea din functie a presedintelui Traian Basescu a fost citita joi in plenul Parlamentului.

Presedintele Basescu a fost prezent la sedinta Camerelor, sustinandu-si punctul de vedere, el urmand sa revina in plen vineri, la dezbaterile asupra cererii de suspendare. Propunerea privind termenul pana la care Curtea Constitutionala sa dea avizul pe cererea de suspendare a fost votata de plenul reunit cu 221 de voturi "pentru" si 8 abtineri.

Presedintele Senatului, Crin Antonescu, a declarat, joi, ca sedinta plenului reunit pentru dezbaterea si votul asupra cerererii de suspendare din functie a presedintelui Traian Basescu va avea loc, vineri, la ora 17.00, "cu tot cu avizul" CC.

"Nu e vorba in vreun fel din partea noastra de a constrange sau de a impune CC. Asa este prevederea legala ca noi sa cerem un termen. Curtea Constitutionala, care cunoaste Regulamentul, a luat act de acest lucru si in mod absolut normal si-a fixat aceasta sedinta maine la ora 9.00, ceea ce inseamna in timp util. Sunt convins ca toate aceste proceduri vor fi parcurse si de catre noi, dupa cum ati vazut si de catre Curte, in modul cel mai legal si mai constitutional. La orele 17,00 maine (vineri - nr), speram cu avizul Curtii cu tot, sa va putem oferi sedinta cu dezbateri", a aratat presedintele Senatului.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Veste uriașă pentru Simona Halep!
NEWS ALERT Veste uriașă pentru Simona Halep!
Citește și...
Doi eurodeputati cer CE sa analizeze situatia din Romania, propunand suspendarea dreptului de vot
Doi eurodeputati cer CE sa analizeze situatia din Romania, propunand suspendarea dreptului de vot

Doi eurodeputaţi, presedinţii unor comisii din Parlamentul European, cer Comisiei Europene sa urmareasca atent evolutia politica de la Bucuresti si sa prezinte un raport care ar putea duce la suspendarea dreptului de vot al Romaniei in Consiliul European.

Crin Antonescu: Sedinta Parlamentului in care se va vota suspendarea lui Basescu: vineri, ora 17
Crin Antonescu: Sedinta Parlamentului in care se va vota suspendarea lui Basescu: vineri, ora 17

Presedintele Senatului, Crin Antonescu, a declarat ca sedinta plenului reunit pentru dezbaterea si votul asupra cerererii de suspendare din functie a presedintelui Traian Basescu va avea loc, vineri, la ora 17.00, "cu tot cu avizul" CC.

TRAIAN BASESCU A FOST SUSPENDAT. Momentele cheie din timpul votului si principalele declaratii
TRAIAN BASESCU A FOST SUSPENDAT. Momentele cheie din timpul votului si principalele declaratii

Suspendarea din functie a presedintelui Traian Basescu a fost aprobata cu 256 de voturi "pentru", conform rezultatelor anuntate in plenul reunit.

Recomandări
Întâlnire de taină la Damasc. Presa din Siria: Șeful Serviciului Secret din România, față în față cu Bashar al-Assad
Întâlnire de taină la Damasc. Presa din Siria: Șeful Serviciului Secret din România, față în față cu Bashar al-Assad

Un diplomat european a dezvăluit, miercuri, pentru Syria TV, că Serviciului Secret din România a vizitat Siria și s-a întâlnit cu președintele Bashar al-Assad și cu directorul serviciilor de informații siriene, Hossam Luke.

Tehnologia care poate apăra România în cazul unui atac cu rachete balistice. A fost testată cu succes de Israel și SUA
Tehnologia care poate apăra România în cazul unui atac cu rachete balistice. A fost testată cu succes de Israel și SUA

Israelul și Statele Unite au folosit pentru prima oară într-o situație reală interceptoarele de rachete balistice împotriva proiectilelor lansate de Iran.

România, mamă vitregă pentru elevi. „Masa caldă” e, de fapt, rece în peste 60% din cazuri. Nu toți copiii o primesc
România, mamă vitregă pentru elevi. „Masa caldă” e, de fapt, rece în peste 60% din cazuri. Nu toți copiii o primesc

"Masa caldă" în școli este în peste 60% din cazuri un sendviș sau un pachet cu hrană rece. Programul național funcționează doar într-o treime dintre școlile alese de Ministerul Educației, care dă vina pe incompetența autorităților locale.