CAMERA ASCUNSĂ. Bijuteriile primite cadou, greu de returnat. Motivele găsite de magazine

Ultimul update: Sambata 30 Decembrie 2017 20:41
Data publicarii: Sambata 30 Decembrie 2017 17:13
Categorie: Inspectorul PRO

Aceasta a fost perioada în care magazinele de bijuterii din România au vândut sute de mii de inele, cercei, broşe şi lănţişoare, pe care doamnele şi domnişoarele le-au găsit sub brad ca să le poarte de Anul Nou.

Din păcate, dacă ceva nu se potriveşte şi vreţi să returnaţi, aveţi toate şansele să nu reuşiţi. Nici măcar atunci când bijuteria s-a deteriorat, după doar 2-3 purtări. Sau - dacă aţi comandat-o online - este foarte posibil să vi se răspundă că are zgârieturi, deşi nu a fost purtată. Urmăriţi un material realizat cu o cameră ascunsă, în cadrul Campaniei Inspectorul PRO.

400 de milioane de euro cheltuiesc romanii anual pe bijuterii. Iar cele mai multe se cumpără la sfârşit de an. Aşa se face ca şi nemulţumirile apar tot atunci. Clienţii sesizează autorităţile din cauza produselor care NU se ridică la calitatea preţului cerut.

O scenă surprinsă cu camera ascunsă - într-un magazin cu pretenţii de pe Dorobanţi, din Bucureşti - prezintă cazul unei femei care s-a chinuit 2 luni ca să recupereze 7500 de lei. Banii au fost plătiţi de soţ, pentru o pereche de cercei de aur negru. Cadoul, care ar fi trebuit să fie o surpriză plăcută pentru soţia sa, s-a transformat într-un calvar.

Aurelia Pasăre, păgubită: "După 3 purtări - cercerii fiind din aur negru - s-au decolorat. Practic, s-a curăţat toată paleta de culoare neagră. Mi-au spus că din cauza mea s-au deteriorat cerceii, pentru că am făcut duş cu ei."

"Minune" la CFR, dupa ce conducerea vede mizeria din vagoane. Cum arata trenul de pe aceeasi ruta, cateva zile mai tarziu

Explicaţia a revoltat-o pe femeie. Şi - exact aşa cum spune procedura - a făcut reclamaţie la magazin, ca să-şi primească banii înapoi. Nimeni nu a băgat-o în seamă. Aşa că a cerut ajutorul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului. Comisarii ANPC i-au dat câştig de cauză.

Aurelia Pasăre, păgubită: "Au dispus returnarea produsului de către mine şi restituirea sumei de bani de către comerciant."

Femeia a predat cerceii de aur încă din luna octombrie, iar magazinul avea datoria să îi dea banii înapoi în maximum 2 săptămâni. Acest lucru NU s-a întâmplat! Nici în decembrie nu avea banii în cont. O echipă de la Inspectorul PRO a însoţit-o pe păgubita la magazin.

Am cerut şi noi reprezentanţilor magazinului o explicaţie oficială. Aceştia au refuzat să comenteze cazul. Cert este că la o zi după intervenţia noastră femeia şi-a primit toţi banii înapoi.

Alt magazin. Alt caz similar. O doamnă susţine că lănţişorul de aur i s-a rupt în mână, imediat după ce l-a scos din cutie. Un lucru greu de demonstrat în fața experţilor.

Pentru că ce nu ştiţi dumneavoastră este ca atunci când vreţi să returnaţi o bijuterie sunteţi trimişi la o verificare. Unele magazine pleacă de la premisa că sunteţi o persoană de rea credinţă şi că aţi adus produsul înapoi pentru că l-aţi zgâriat, sau deteriorat. Expertul, către care sunteţi direcţionaţi, este singurul în măsură să decidă dacă vă puteţi recupera banii sau nu.

Această practică a fost introdusă ca o măsură de precauţie, susţin reprezentanţii magazinelor de bijuterii. Iată însă cum decurge o discuţie standard dintre clientă şi expert.

Așadar, refuz total la returnare. Singura concesie pe care i-a făcut-o expertul în acest caz a fost să repare lănţişorul în service.

Evaluarea unei bijuterii durează două săptămâni. Iar singura situaţie în care puteţi avea câştig de cauză este aceea în care podoabă are un defect clar de fabricaţie. Dar nici atunci nu e sigur că vă primiţi banii înapoi, pentru că unele magazine accepta doar schimbarea produsului. Toate aceste neajunsuri se întâmplă pentru că în România legislaţia e favorabilă comercianţilor.

Georgeta Crăciun, comisar la Comisariatul pentru Protecția Consumatorului București: "Legislaţia în vigoare nu prevede o obligaţie a operatorilor economici de a primi retur produsele care sunt vândute din magazin"

Reporter: "Dacă a cumpărat ceva - îşi asumă ce-a cumpărat, pentru că a probat şi a văzut!"

Georgeta Crăciun: "Exact aceasta este ideea de a-şi asuma hotărârea."

Metoda expertizei se practică şi în alte ţări! Franţa şi Germania, de exemplu, cer verificări similare ca în România. Italia nu are însă o astfel de politică. Iar acolo unde există, aceasta expertiză se cere doar în cazul cumpărătorilor din magazinele clasice. Metoda NU se aplică sub nicio formă în cazul cumpărăturilor din mediul virtual. În România iarăşi totul e posibil.

Deşi comerţul online - reglementat prin lege pe întreg teritoriul Uniunii Europene - prevede returnarea oricărui produs, în 14 zile, din orice motiv, în cazul podoabelor, reprezentanţii magazinelor noastre online cer şi ei expertize. Practică - admisă în cazul comerţului normal - devine o încălcare gravă a legislaţiei europene în situaţia cumpărăturilor de pe site-uri.

"Dl. expert îmi spune că inelul a fost purtat şi nu se poate primi. Şoc! Întreb: păi cum să fie purtat, dacă nu e mărimea potrivită? E prea mare. Răspunsul vine: are câteva zgârieturi fine",  s-a plâns o clientă într-un mail adresat către Inspectorul Pro.

Georgeta Crăciun, comisar la Comisariatul pentru Protecția Consumatorului București: "Pe site-ul respectiv noi vedem doar nişte imagini ale produselor şi caracteristicile acestora. Nu se poate refuza returul produsului."

Şi totuşi iată că se poate. Iar clienţilor le este practic imposibil să demonstreze că bijuteria, pe care au cumpărat-o online, nu a fost purtată sau zgâriată. Şi că, de fapt, o dau înapoi pentru că ceea ce au văzut într-o fotografie, pe internet, nu li se potriveşte.

Sau pur şi simplu nu le mai place. Motive perfect normale şi acceptate de lege. Reglementările europene ar trebui respectate şi în România pentru că vorbim totuşi despre o piaţă de câteva zeci de milioane de euro. Anual, în ţara noastră, se vând şi se cumpără aproximativ 4 milioane de bijuterii. 70 la sută dintre ele sunt aduse din străinătate iar cele mai multe provin din Italia şi Turcia.

Inspectorul PRO, in control cu inspectorul ANPC in bucatariile localurilor de la munte.

Inspectorul PRO, in control cu inspectorul ANPC in bucatariile localurilor de la munte. "Cartofii astia de ce arata asa?"

buncare

”Zestrea” României în caz de dezastru. Situația în care au ajuns buncărele din țară

Dezastrul din bazele sportive româneşti. Unele au ajuns adevărate gropi de gunoi: ”Plânge tot orașul”

Dezvăluirile fostului coordonator al echipei de IT din CASMB: ”Se ascunde rahatul sub preş!”

Zeci de români, păcăliți după ce au comandat produse de pe site-uri străine. Banii plătiți, greu de recuperat

CAMERA ASCUNSĂ. Bijuteriile primite cadou, greu de returnat. Motivele găsite de magazine

Ce trebuie să faceți dacă nu primiți la timp coletul comandat online. ”3 zile am sunat, nu exagerez. Nu ne-au răspuns”

tren

Gările ”fantomă” din România. Autoritățile au cheltuit pentru ele 350 de milioane de lei

Orașul de lângă București pe cale de a fi băgat în faliment de o investiție

Angajat al unei firme de racordare la gaze, filmat în timp ce ia șpagă. Reacția companiei când a văzut imaginile cu bărbatul

Condițiile mizere în care sunt transportate produse de panificație: ”Pâinile erau mâncate de şobolani”

Simbolul neputinței autorităților române. Arată mai rău ca în 1918, când a fost bombardat

Contribuţiile băneşti cerute de biserici NU sunt obligatorii. Abuzurile preoţilor asupra enoriaşilor