De unde vin banii pentru finantarea Master Planului. Valoarea proiectului se ridica la peste 45 de miliarde de euro

masterplan

Lucrarile de constructie de autostrazi vor fi finantate din imprumuturi publice si acciza pe carburanti in limita unui plafon de 7 miliarde euro, la care se adauga 4,8 miliarde euro din fonduri europene si bugetul de stat, relateaza Mediafax.

Plafonul de 7 miliarde euro a fost aprobat, de asemenea, in sedinta de miercuri a Executivului.

Valoarea totala a proiectelor identificate in document se ridica la 45,4 miliarde euro, pentru sectorul de transport rutier, feroviar, aerian, naval si multimodal, ministrul de resort, Ioan Rus, explicand ca finantarea disponibila in prezent acopera proiectele prioritare.

Astfel, in strategia de finantare a Master Planului, suma indicata ca fiind disponibila este de 2,7 miliarde de euro din Fondul de Coeziune, inclusiv cofinantarea de la bugetul de stat, si 2,1 miliarde de euro din Fondul European de Dezvoltare Regionala, pentru sectorul rutier.

"Suma totala pe care Romania o are la dispozitie, in perioada de programare 2014-2020, pentru cele patru sectoare de transport (rutier, feroviar, naval, multimodal) este de 6,843 miliarde euro. La acestea se adauga un plafon suplimentar de 7 miliarde euro pe care Guvernul l-a aprobat astazi, care vor proveni din imprumuturi publice – IFI- si din acciza pe carburanti, in vederea asigurarii surselor de finantare necesare implementarii proiectelor din sectorul rutier, cu prioritate pentru autostrazi. Astfel, valoarea totala a finantarii pentru sectorul infrastructurii rutiere, in perioada de programare 2014-2020, este de 13,8 miliarde de euro", se arata intr-un comunicat al Guvernului.

Citește și
Ioan Rus
Ministrul Ioan Rus: Tronsonul Pitesti-Sibiu ar putea fi prins in Master Planul de transport ca autostrada
De ce Rusia va pierde în războiul din Ucraina. Un expert chinez în geopolitică explică care sunt cei patru factori principali

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat ca procentul care va fi alocat pentru Master Plan din acciza la carburanti va fi stabilit de Executiv in perioada urmatoare.

"Langa sumele pe care le-am avut, se adauga, prin hotararea de astazi, inca un plafon suplimentar de 7 miliarde de euro, pentru care Ministerul Finantelor se va ocupa sa gaseasca cadrul fiscal, adica spatiu in interiorul actualului regim fiscal in 2014-2020, bani care vor proveni din imprumuturi BERD, BEI, institutii financiare, alte resurse financiare si, de asemenea, din acciza pe carburanti. Parte din aceasta acciza, pe care o vom stabili impreuna in Guvern, va intra direct in finantarea Master Planului General de Transport al Romaniei", a spus Rus.

Intrebat cum va fi acoperita diferenta de finantare pana la suma totala de 45 miliarde euro, reprezentand valoarea proiectelor identificate, ministrul a spus doar ca la acest moment sunt acoperite proiectele prioritizate, dar ca exista discutii cu banci comerciale.

"In acest moment, avem pentru tot ce avem prioritizat si in faza de a incepe, avem resursele financiare asigurate, la care am suplimentat prin decizia Guvernului de azi inca 7 miliarde cu care noi ne descurcam. Am discutat si dimineata cu alte banci decat BEI, BERD sau Banca Mondiala, sa spunem banci comerciale, deci, toata lumea, in momentul in care va exista acest document aprobat de Comisie si vor sti toate institutiile financiare internationale ca Romania are un document cu prioritati aprobate si in Guvern, si in comisiile de specialitate ale Parlamentului, si la Comisia Europeana, toata lumea va veni alaturi de noi in a ne sprijini financiar, iar Ministerul Finantelor are sarcina sa gaseasca spatiu fiscal pentru acesti bani. Vom reusi sa rostogolim cu siguranta sumele pe care le avem astfel incat sa ne putem finanta pana in 2030 toate aceste proiecte", a spus Rus.

Planul financiar al Master Planului General de Transport urmeaza sa fie prezentat in sedintele reunite ale Comisiilor de Transport din Parlament inainte de trimiterea acestuia la Comisia Europeana, pentru discutii programate in intervalul 9-13 martie.

In sinteza, Master Planul de transport prevede constructia a 1.300 kilometri de autostrada, in valoare 13,7 miliarde euro, 1.825 kilometri de drumuri expres (9,9 miliarde euro), 2.874 kilometri de drumuri TransRegio (1,69 miliarde euro), 343 kilometri de drumuri TransEuro (190 milioane euro), 2.883 kilometri reabilitati de cale ferata (10,7 miliarde euro), 1.001 kilometri de linii de cale ferata cu viteze sporite (274,1 milioane euro).

Sunt prevazute, printre altele, investitii si la porturile Constanta (865,3 milioane euro), Galati (110,7 milioane euro), Drobeta Turnu Severin (20,2 milioane euro) si aeroporturile Bucuresti-Henri Coanda (668,9 milioane euro), Timisoara (111,5 milioane euro), Cluj-Napoca (131 milioane euro), Iasi (93,5 milioane euro).

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Zinedine Zidane revine! S-a înțeles cu noua sa echipă
NEWS ALERT Zinedine Zidane revine! S-a înțeles cu noua sa echipă
Citește și...
Ministerul Transporturilor mai propune 645 de kilometri de autostrada pe hartie. Varianta
Ministerul Transporturilor mai propune 645 de kilometri de autostrada pe hartie. Varianta "actualizata" a Master Planului

Varianta actualizata a Master Planului de Transport, realizata in urma dezbaterilor publice, prevede constructia a 1.300 de kilometri de autostrada, pana in 2030, dublu fata de nivelul stabilit in formula initiala a strategiei.

Ministrul Ioan Rus: Tronsonul Pitesti-Sibiu ar putea fi prins in Master Planul de transport ca autostrada
Ministrul Ioan Rus: Tronsonul Pitesti-Sibiu ar putea fi prins in Master Planul de transport ca autostrada

Tronsonul Pitesti - Sibiu - drum expres sau autostrada? Ambele, dar pe rand - se intelege din declaratia ministrului Transporturilor, Ioan Rus, dupa intalnirea cu reprezentantii Uzinelor Dacia Mioveni.

HARTA drumurilor pe care am putea circula in 2030. Autostrada Sibiu-Pitesti,
HARTA drumurilor pe care am putea circula in 2030. Autostrada Sibiu-Pitesti, "stearsa" din master planul de 2 mil. de euro

La 25 de ani de la Revolutie, Romania are un plan pentru autostrazi. Este vorba despre asa numitul "master plan", dupa care ar trebui sa se ghideze toate Guvernele pentru constructia de drumuri de viteza.

Recomandări
Ședință decisivă a coaliției luni, după explicațiile lui Cîrstoiu. „Eram un om respectat, acum am devenit omul negru”
Ședință decisivă a coaliției luni, după explicațiile lui Cîrstoiu. „Eram un om respectat, acum am devenit omul negru”

După ce liderii PSD și PNL i-au cerut să lămurească acuzațiile de incompatibilitate, medicul Cătălin Cîrstoiu, candidatul comun al celor două partide la primăria Capitalei, a anunțat ieri că mandatul său este pe masa coaliției.

Marcel Boloș: „În ultimul an, agenţiile ne-au reconfirmat ratingul suveran şi perspectiva stabilă” dar „e loc de creștere”
Marcel Boloș: „În ultimul an, agenţiile ne-au reconfirmat ratingul suveran şi perspectiva stabilă” dar „e loc de creștere”

România are un rating suveran și o perspectivă stabilă economic, confirmată de agențiile internaționale de rating, „dar asta nu înseamnă că nu există loc de creștere”, afirmă ministrul Finanțelor, Marcel Boloș.

Zelenski îi trage de mânecă pe aliații NATO: „Ucraina are nevoie de cel puțin șapte sisteme de apărare antiaeriană Patriot”
Zelenski îi trage de mânecă pe aliații NATO: „Ucraina are nevoie de cel puțin șapte sisteme de apărare antiaeriană Patriot”

Volodimir Zelenski, președintele Ucrainei, le-a spus liderilor din Alianța Nord-Atlantică (NATO) de ce ar avea nevoie țara sa pentru a putea face față atacurilor aeriene lansate fără oprire de armata Kremlinului.