”Stardust”, un album remarcabil de ”prog metal” al trupei românești The Thirteenth Sun. Concert de lansare în București

The Thirteenth Sun
Facebook.com

Mișcarea pentru underground. Albumul ”Stardust” al trupei The Thirteenth Sun este poate cel mai bun album de rock/metal lansat în 2017 de niște muzicieni români.

Am dat întâmplător peste o piesă de pe acest album, crezând de la bun început că probabil artiștii sunt ... nordici.

Însă după mai multe ascultări pe Youtube am observat că la una dintre piese era menționat și un nume care mi-a atras imediat atenția: Costin Chioreanu.

Costin este un nume cunoscut în rândul pasionaților de metal, datorită contribuțiilor sale remarcabile în procesul de creație al unor coperți de albume aparținând unor trupe cunoscute în acest gen muzical.

Așa am început să caut informații și am descoperit ca THE THIRTEENTH SUN este o trupă românească, ce are un E.P. lansat în 2012 și un proaspăt album de debut în 2017.

Citește și
Sigrid
Interviu cu Petre si Andy (Taine), despre SIGRID, cel mai nou proiect de pe scena romaneasca de metal: "Planuim o surpriza!"
Ce a pățit jurnalista care a filmat ultimele imagini cu Aleksei Navalnîi în viață

În plus, acești muzicieni deosebiți au un concert de susținere a albumului în București, în Club Control pe 26 septembrie 2017 - așa că am profitat de ocazie ca să stau puțin de vorbă cu Radu Barna (chitară și voce), cel care a pus bazele acestei trupe incredibile.

Însă, înainte de a citi acest scurt interviu, dacă nu ați făcut-o încă, vă recomand să ascultați piesa care deschide albumul - ”Universus” - o adevărată introducere în universul lumii celui de-Al Treisprezecelea Soare, un amestesc superb de sunete space-rock, susținute de o voce care parcă vine din anii '60 - '70 (cu o aromă de Pink Floyd), dar care se transformă apoi în ceva mult mai dur (așa cum este lumea în care trăim) ...

Cristian Matei ”Mumu”: Salutare, Radu. În primul rând vreau să vă felicit pentru acest extraordinar album. A fost o mare surpriză pentru mine să aflu că The Thirteenth Sun este o trupă românească, deoarece absolut tot ce este legat de acest disc sună şi arată "ca afară".

Apoi, sunt destul de puţine informaţii despre voi pe internet. Sunteţi ca un fel de "hidden gem" în tot acest univers al muzicii. Aş vrea pentru început să vorbim despre "geneza" formaţiei (mai ales că primul vostru material discografic este un E.P. care se numeşte "Genesis").

Cum s-a născut The Thirteenth Sun şi cine sunt "argonauţii" care conduc această nava românească de "space rock"? Spun argonauţi, pentru că am văzut că presa străină, unele bloguri de specialitate, l-a folosit de câteva ori, referindu-se la voi. Iar termenul apare inclusiv pe pagina voastră de Bandcamp :)

Radu: Salutare! Mulţumim mult pentru aprecieri! Într-adevăr, termenul de ”argonauţi” apare în descrierea noastră prin anumite locuri şi acesta ne-a fost atribuit odată cu apariţia primului nostru album full length. Pot spune că este destul de interesant termenul şi într-o oarecare măsură se potriveşte în ceea ce priveşte ideea de căutare, dar nu ştiu ce să zic în ceea ce priveşte caracterul eroic al personajelor din mitologia greacă, din acest punct de vedere poate ratează cumva ţinta :)

Dar, în orice caz, este totuşi cumva potrivit pentru a descrie anumite aspecte. Totul a început pe undeva prin 2011, când împreună cu Marius Muntean am pus bazele acestui proiect. Pe atunci eu încă mai activam într-o trupă din Braşov, Indian Fall, o trupă cu o vastă istorie în spate şi cu care lansasem cu un an înainte în 2010 un EP denumit Fear 4 Stages. Atunci am început să mă ocup pentru prima dată şi de partea de compoziţie într-o trupă cu o experienţă mult mai mare decât proiectele în care activasem anterior.

Datorită experienţei acumulate în Indian Fall a început să mă intereseze destul de mult partea compoziţională şi am adunat destul de multe idei, cărora voiam să le dau cumva o formă. S-au legat lucrurile în momentul în care am început să îi arăt lui Marius ideile mele şi de asemenea atunci când le-am pus sub semnul celui de-Al Treisprezecelea Soare, un nume care mă urmărea în minte de mult timp şi căruia i-am descoperit multe dintre semnificaţii cumva şi pe parcursul formării trupei, ce avea să se numească The Thirteenth Sun.

La un moment dat acumulasem ceva piese şi primul lucru care mi-a părut destul de firesc a fost să le pun pe un format şi prin asta să îi dăm o formă proiectului. Deja nu mai eram doar eu şi Marius, ni se alăturaseră între timp Septimiu Harsan la tobe şi Marius Licu la chitară.

Numele primului material, Genesis, are legătură atât cu conţinutul E.P.-ului din punct de vedere liric şi compoziţional, cât şi cu geneza trupei, aşa că denumirea a acoperit mai multe aspecte. Cred că ideea de baza a modului în care am făcut acest prim material a plecat de la o sursă de inspiraţie care pentru mine cel puţin este inepuizabilă, şi anume cerul înstelat, care întotdeauna naşte o mulţime de întrebări în mintea fiecăruia şi de asemenea un sentiment de mirare în ceea ce priveşte vastitatea de posibilităţi ce ne înconjoară. Cumva, ideea este de a ieşi din cotidian şi de a încerca să observăm ceea ce ne înconjoară şi să punem cât mai multe întrebări, fără a caută neapărat un răspuns anume, ci mai degrabă scopul fiind acela de a ne descoperi în primul rând pe noi înşine în acest peisaj extrem de vast.

Cristian Matei ”Mumu”: Am văzut că se fac tot felul de asocieri între stilul vostru muzical şi alte nume mari de pe scenă rock/metal progresiv. După lansarea albumului "Stardust" aţi fost comparaţi cu Opeth (anii de început), Katatonia, Arcturus, Tool, Devin Townsend sau chiar Rush.

Voi cum va poziţionaţi în această dilema - o chestiune caracteristică fanilor şi presei, în general... Sunteţi de acord cu aceste comparaţii? Care sunt influenţele voastre muzicale?

Radu: Nu cred să fie cineva care poate spune că nu a fost influenţat într-un mod sau altul de o altă trupă. Toţi începem de undeva şi influenţe dobândim din multe locuri, de multe ori chiar fără să fim foarte conştienţi de asta. Nu ştiu dacă mai poate spune cineva, cel puţin în zilele noastre, că a apărut vreo trupă care să fie atât de unică încât să nu aibă absolut nimic în comun cu ceea ce se întâmplă în jurul ei. Cred că cel mai interesant moment este atunci când o trupă reuşeşte să combine lucrurile din propria experienţă a membrilor, în aşa fel încât să creeze o identitate pe cât se poate de unică a ceea ce fac ei împreună.

Trupele cu care am fost comparaţi au avut într-adevăr o influenţă asupra noastră, însă fiecare membru vine din zone muzicale care nu sunt neapărat comune şi tocmai asta face ca lucrurile să funcţioneze într-un mod destul de interesant, în ceea ce priveşte capacitatea fiecăruia în parte de a reuşi să îşi aducă aportul în muzica pe care o facem împreună. Cred că e destul de greu să reuşesc să enumăr tot ceea ce a avut sau are în continuare o influenţă pentru fiecare dintre noi, personal cred că aş face o lista destul de lungă mai ales datorită faptului că de multe ori găsesc influenţe în ceea ce fac, care vin din locuri pe care eu cel puţin nu le-am analizat pe atât de mult încât să îmi dau seama că de acolo vin. Pentru mine, cel puţin, influenţele pot veni din orice zonă, chit că e vorba de Mastodon sau Dead Can Dance, ceea ce conteaza cel mai mult este dacă mă prinde muzica respectivă şi mai ales starea ce se doreşte a fi transmisă.

Mumu: De fapt, ce vreau să ştiu este dacă va deranjează faptul că primul vostru album este considerat un fel de copie a unor reţete muzicale de succes, un mixaj între sunetele anilor '60-'70 şi maturitatea şi experimentele remarcabile ale unor nume contemporane precum Opeth sau Devin Townsend.

Care ar fi latura originală a lui "Stardust"?

Radu: Nu văd de ce ar deranja, până la urmă, după cum am spus, toţi avem influenţe de prin multe zone ale muzicii, iar comparaţia cu anumite nume nu este neapărat una greşită, însă nu am urmărit de nici un fel o anume reţetă, ci mai degrabă am experimentat. Unul dintre motivele lansării primului material a fost şi acela de a vedea ce formă poate dobândi proiectul muzical început atunci, iar principalul lucru pe care am insistat, mai ales în partea de compoziţie a fost să fac lucrurile ceva mai diferit faţă de modul în care eram obişnuit să le fac şi cred că aşa am reuşit să ne găsim propriul sunet şi mod de a cânta. În ceea ce priveşte sunetul şi modul în care am vrut ca acesta să fie, de la bun început am avut ideea unui sunet pe cât se poate de ”curat”, care să lase cumva totul să respire, până la urmă fiind vorba şi de atmosfera pe care voiam să o creăm.

Am fost destul de atenţi la capitolul sunet şi ne-am acordat cât mai mult timp pentru a reuşi să creăm exact ce ne-am dorit la acest capitol şi într-adevăr ne-a cam luat ceva timp să reuşim să ajungem la un rezultat care să ne mulţumească, dar prin asta ne-am şi descoperit pe noi înşine. Atunci când îţi propui să faci un album să sune pe cât de curat posibil, trebuie să ai o cantitate ceva mai mare de răbdare şi în general sunt de părere că muzica tinde să fie făcută un pic cam pe repede în ziua de astăzi şi de aceea ne-am întors într-o mare măsură privirea către ani în care lumea îşi alocă mai mult timp pentru a crea muzică.

Cred că unul dintre lucrurile interesante în ceea ce priveşte albumul Stardust este modul în care au fost compuse piesele şi aici mă refer la faptul că ele în general acumulează energie pe parcurs, urmând că aceasta să fie eliberată în momente cheie care definesc puncte importante de pe album. Este o căutare cumva a unui echilibru şi am reuşit să facem asta pe acest album. De asemenea, cred că albumul reuşeşte să creeze starea pe care am încercat să o construim şi anume o stare care să ne scoată cumva din cotidian şi care să nască întrebări în sinea fiecăruia în ceea ce priveşte universul din care facem parte.

Cristian Matei ”Mumu”: Cum a fost posibil că o trupă românească să scoată un album aşa de bun, atât din punct de vedere tehnic (producţie, mixaj, sunet per total), dar şi ca "merchandise"? De asemenea, mă refer inclusiv la imagine şi la toate aceste detalii care de multe ori sunt ignorate în underground-ul românesc (sau nu ies aşa cum ar trebui), gen logo, artwork şi variante de colecţie pentru fani (albumul poate fi găsit în toate formatele posibile la această ora: CD, vinyl, mp3 şi FLAC).

Daţi-ne câteva detalii din "interiorul" muncii de înregistrare a acestui disc. Cât de greu a fost să puneţi la punct toate aceste lucruri? Încă o dată subliniez faptul, din postura de trupa românească din underground. Inclusiv financiar ...

Radu: În primul rând am avut oportunitatea de a lucra împreună cu nişte oameni deosebit de dedicaţi şi cu o vastă experienţă, iar asta şi-a spus cuvântul în ceea ce priveşte calitatea materialului final. Ambele materiale au fost înregistrate în Timişoara împreună cu Edmond Karban şi Cristian ”Jimmy” Popescu (Dordeduh, Sunset în The 12th House) la studioul acestora. Edmond s-a ocupat şi de partea de producţie a ambelor materialelor, iar pe albumul Stardust el apare ca şi guest vocals pe două din piesele materialului, pe Planes of Creation şi The Universe is Burning şi trebuie să spun că a fost întotdeauna o experienţă unică să lucrez cu ei şi în acelaşi timp ne-am simţit foarte bine împreună în studio, mai ales datorită faptului că am lucrat cu doi oameni cu care am putut comunica din toate punctele de vedere, în aşa fel încât să ajungem la rezultatul pe care ni-l doream.

Pentru Stardust, mastering-ul a fost realizat de către Martin Zeller, care a fost extrem de receptiv la dorinţele noastre în ceea ce priveşte sunetul final, a înţeles exact ce am vrut. La fel pot spune şi despre artwork-ul trupei, acesta fiind realizat încă de la început de către Costin Chioreanu, care a înţeles în primul rând muzica noastră şi care a reuşit de fiecare dată să realizeze lucrări care au surprins atât ca mesaj, cât şi ca stare. În momentul de faţă ambele materiale ale trupei au fost lansate sub egida casei de discuri Aural, cu care colaborăm de la începutul acestui an, iar materialele au apărut în cele mai diverse forme: atât ca vinil dublu în ediţie limitată, ce conţine atât albumul Stardust cât şi E.P-ul Genesis, cât şi ca CD şi multe alte formate.

Colaborarea cu Aural este una foarte bună şi ne bucurăm să fim sub egida acestei case de discuri care se dovedeşte a fi locul ideal pentru The Thirteenth Sun. În ceea ce priveşte greutăţile financiare şi logistice încercăm de fiecare dată să analizăm cât se poate de bine deciziile pe care urmează să le luăm, în aşa fel încât să ducem mai departe acest proiect muzical. Infrastructura ţării noastre ne-a dat de multe ori bătăi de cap şi aici mă refer la drumuri, deoarece au fost necesare destul de multe deplasări între Braşov şi Timişoara - şi pe lângă faptul că ne-au costat bani, ne-am şi pierdut destul de mult timp cu ele, dar asta se întâmplă şi în cazul aparitilor live. Însă în momentul în care te dedici unui proiect muzical treci cumva peste aceste aspecte şi mergi înainte, indiferent de situaţie.

Aspectul financiar este unul care poate duce la o distanţare a trupei de partea muzicală, şi aici încercăm să fim cât mai aproape de muzică, mai degrabă decât de finanţe, însă o trupă într-adevăr îţi poate scoate o grămadă de bani din buzunar şi nu poţi face multe fără să fii atent şi la partea asta. Dacă ar fi să lăsăm la o parte partea de merchandise şi să ne gândim doar la partea de scule şi logistică, costurile sunt destul de mari, însă cum am spus, ţi le asumi şi mergi înainte.

Cristian Matei ”Mumu”: Şi ca să vorbim puţin şi despre conţinutul discului "Stardust", cum aţi descrie cele aproximativ 50 de minute ale acestei călătorii de 7 piese?

Albumul a fost gândit de la început că un fel de concept sau pur şi simplu asta înseamnă şi asta va rămâne întotdeauna The Thirteenth Sun: univers, geneza, existenţa….

Radu: Stardust este o călătorie de observaţie, pe parcusul căreia se pot naşte o serie de întrebări în ceea ce priveşte universul ce ne înconjoară, ele fiind mai mult ca sigur diferite de la un ascultător la altul, însă cel mai interesant moment este acela când aceste întrebări sunt comune. Se caută o stare de echilibru în acest peisaj destul de vast şi chiar dacă răspunsurile pot fi diferite de la un subiect la altul, faptul că se pot găsi puncte comune este poate cel mai interesant aspect.

În contextul trupei albumul îşi are sensul lui ca şi prim material full length şi a fost gândit tocmai pentru a descrie această călătorie prin univers de-a lungul căreia şi noi ne-am descoperit cumva. Este un moment destul de important în existenţa The Thirteenth Sun şi adună cumva esenţa trupei în ceea ce priveşte modul nostru de exprimare. Universul reprezintă o sursă vastă de inspiraţie şi cred că va fi în mare măsură un element important în ceea ce priveşte muzica noastră.

Cristian Matei ”Mumu”: Albumul a fost lansat de puţin timp (în luna mai, 2017). Ce urmează pentru The Thirteenth Sun, anul acesta? Care este "programul" vostru - concerte, alte evenimente, nu ştiu… Poate va gândiţi deja la un album nou :)

Radu: Din punct de vedere concertistic, până acum am lansat albumul în iunie în Kruhnen Musik Hale în Braşov, am fost la Rockstadt Extreme Fest la Râşnov şi la Haywire în Timişoara. În data de 26 septembrie urmează să venim în Bucureşti la Club Control pentru prima dată cu albumul Stardust, alături de încă o trupa din Braşov, Black Water, din care face parte şi clăparul nostru, Marius Muntean, iar în 10 octombrie vom merge la Cluj, împreună cu Lo! din Australia.

Între timp am început să lucrez şi la ceva idei de piese pentru un viitor material şi sper ca în curând să ne putem apuca cu toţii să lucrăm pe aceste idei împreună. Însă procesul de compoziţie pentru un nou album poate necesita ceva timp, aşa că mă aştept ca anul acesta să avem doar o formă a unui viitor material, pe care să începem să o definim şi să o conturăm undeva spre sfârşitul anului.

Cristian Matei ”Mumu”: La final, va mulţumesc pentru timpul acordat şi vă urez mult succes în continuare. Sper din toată inima că acesta a fost doar începutul pentru The Thirteenth Sun şi că de acum încolo vom auzi şi mai multe lucruri bune de la voi.

Dacă vreţi să mai transmiteţi ceva celor care va apreciază muzica ….

Radu: Cu siguranţă acesta este doar începutul şi vom merge mai departe în această călătorie, care, cel puţin până în momentul de faţă, s-a dovedit a fi o experienţă unică pentru noi, cu un parcurs care chiar dacă uneori pare că are și anumite obstacole, sper să reuşim să le depăşim. Le mulţumim mult celor care ne apreciază muzica şi sperăm să ne vedem cât mai curând pe la următoarele noastre concerte.

Până atunci, lăsaţi curiozitatea să va fie ghid în această călătorie a necunoscutului. Mulţumim mult pentru oportunitatea acestui interviu şi pentru apreciere.

Trupa The Thirteenth Sun înseamnă:

-► Barna Radu - voce/chitară (ex-Indian Fall, ex-Dirty Insides)
-► Muntean Marius - clape/sintetizator/Backing Vocals - (Round Sound, Black Water, Aria Urbana, ex-Code Red)
-► Marius Licu - chitară - (ex-The Dignity Complex, ex-Obsidian Conspiracy, ex-Indian Fall)
-► Alecu - chitară bas - (Days of Confusion, The Dignity Complex)
-► Septimiu Harsan - tobe - (Disavowed, Pestilence, Necrovile, Code Red)

The Thirteenth Sun online:

- Bandcamp
- Facebook
- Youtube (Aural Music)

@CristianMatei

Articol recomandat de sport.ro
Nici Charleston, nici Stuttgart: unde ar putea juca Simona Halep al doilea turneu la revenirea în tenis
Nici Charleston, nici Stuttgart: unde ar putea juca Simona Halep al doilea turneu la revenirea în tenis
Citește și...
Adrian Tăbăcaru, prima operă rock inspirată din ”Luceafărul” lui Eminescu: ”Lucifer”
Adrian Tăbăcaru, prima operă rock inspirată din ”Luceafărul” lui Eminescu: ”Lucifer”

Mișcarea pentru underground. Adrian Tăbăcaru este unul dintre cei mai apreciați artiști de pe scena rock românească necomercială (adică din underground), iar acum se află în plin proces de creație a unui proiect muzical original și foarte îndrăzneț.

Interviu cu Petre si Andy (Taine), despre SIGRID, cel mai nou proiect de pe scena romaneasca de metal:
Interviu cu Petre si Andy (Taine), despre SIGRID, cel mai nou proiect de pe scena romaneasca de metal: "Planuim o surpriza!"

Miscarea pentru underground. SIGRID este unul dintre cele mai noi nume de pe scena underground a metalului romanesc.

Recomandări
Localnicii din Brăila povestesc îngroziți incidentul cu drona militară căzută lângă oraș: „Un huruit și pe urmă buuuuum!”
Localnicii din Brăila povestesc îngroziți incidentul cu drona militară căzută lângă oraș: „Un huruit și pe urmă buuuuum!”

Este alertă în Brăila, după ce o dronă militară s-ar fi prăbușit, joi seară, pe un câmp, la câțiva kilometri de oraș.

Primele imagini cu rămășițele dronei căzute în Brăila. Ce este inscripționat pe ele | FOTO
Primele imagini cu rămășițele dronei căzute în Brăila. Ce este inscripționat pe ele | FOTO

Au apărut primele imagini cu rămășițele dronei militare care s-a prăbușit în Brăila, în Insula Mare.  

A fost deschis cel mai modern aeroport din România. Va deveni al doilea din țară după Otopeni | FOTO & VIDEO
A fost deschis cel mai modern aeroport din România. Va deveni al doilea din țară după Otopeni | FOTO & VIDEO

A fost inaugurat terminalul T4 al Aeroportului Iaşi, vineri, cel mai modern din România.