Portret: TaXXXa auto, triplata si necenzurata

×
Codul embed a fost copiat

Intrarea in Uniunea Europeana le-a adus romanilor numeroase avantaje, dar si o noua taxa. De prima inmatriculare, cum a fost botezata initial. Masura a fost de la bun inceput contestata, nu atat de oamenii de rand, cat de Comisia Europeana.


Amenintarile cu Curtea de Justititie si precedentul altor tari care au avut de-a face cu Comisia Europeana din cauza impunerii unei taxe similare nu l-au speriat pe Tariceanu.


Intr-adevar, taxa si-a schimbat denumirea, devenind “taxa de mediu”, dar si formula de calcul. Convins ca “o masina noua polueaza mai mult decat ultimul harb”, noul ministru al economiei, Varujan Vosganian, a decis ca romanii care isi cumpara o masina noua sa plateasca mai mult decat cei care aleg un autoturism second-hand . Schimbarea l-a bulversat pana si pe initiatorul ei.


Ce incerca sa explice atunci ministrul economiei era ca proprietarii masinilor noi urmau sa plateasca mai mult cu 300 de euro pentru inmatriculare, in timp ce suma scadea si cu 70%, pentru masinile mai vechi de 15 ani. In aceste conditii, denumirea de “taxa de mediu” era cel putin neinsiprata, lucru sanctionat si de adversarii politici.

Citește și
Masini
Afla cum poti sa eviti taxa auto!
Cum a ajuns Petre Roman inculpat în Dosarul Mineriadei din 1990: „în subsolul Universității s-au găsit 22 de arme cu glonț; la sediul PNȚCD, substanțe halucinogene și materiale legionare”


Guvernul avea sa primeasca o lovitura grea, insa nu din partea Comisiei Europene sau a partidelor din opozitie, ci din partea unui aradean care a dat statul in judecata, nemultumit ca a trebuit sa plateasca o taxa de 2.000 de euro, pentru o masina pe care a cumparat-o cu 10.000 de euro din Austria.


Omul a castigat procesul, dupa ce a demonstrat ca taxa este ilegala, deoarece nu are nicio legatura cu protectia mediului, ci reprezinta doar o sursa de venit la buget si o masura pentru a stopa importul de masini vechi.


Intrata in vigoare la 1 iulie 2008, taxa de mediu a fost mai intai supusa dezbaterii publice. Atunci, doar patru romani au mers sa-i spuna premierului Tariceanu nemultumirile.


Astazi, numarul celor nemultumiti ar fi, cu siguranta, mai mare, iar tonul, mult mai dur.


Desi aveau posibilitatea sa ceara o parte dintre bani inapoi, mai exact diferenta dintre fosta taxa de prima inmatriculare si noua taxa de mediu, romanii nu s-au inghesuit la ghiseele Administratiei Financiare. Din cei peste 200.000 de romani care au platit taxa in varianta initiala, doar 10% au solicitat returnarea banilor.


Aproape de sfarsitul lui 2008, cand masinile vechi erau aduse in tara pe banda rulanta, iar producatorii si importatorii de masini noi nu reuseau sa atraga clientii nici cu reduceri de 30%, Guvernul a decis sa umble din nou la taxa auto:


Anuntul i-a revoltat pe romanii care intentionau sa-si cumpere o masina veche din strainatate, dar mai ales pe aceia care nu apucasera sa inmatriculeze un astfel de autoturism si aveau programare la RAR dupa data de 15 decembrie.


Nici cei care s-au grabit sa achite taxa de mediu inainte ca aceasta sa se tripleze nu au avut mai mult noroc. Anuntata pentru 15 decembrie, majorarea a fost aplicata cu aproape o saptamana mai devreme, pentru ca ordonanta a fost publicata gresit in Monitorul Oficial.


Guvernul a indreptat eroarea printr-o noua ordonanta de urgenta, insa la ghisee, oamenii erau la fel de disperati.


E greu de stabilit modelul carei tari din UE ar fi trebuit sa-l urmeze Romania, de vreme ce in Franta, pentru inmatricularea masinilor Euro 4, se plateste putin sau deloc, iar la vecinii nostri unguri, taxa de inmatriculare a unei masini Euro 4, cu motor de 2.000 cc, depaseste 3.500 de euro. In cele mai multe state din Uniune se tine insa cont doar de emisiile de CO2 si de capacitatea cilindrica. Totusi, tara ideala pentru inmatricularea masinilor pare sa fie Bulgaria, avand in vedere numarul tot mai mare de romani care trec granita de sud, ca sa evite taxa de mediu.


Mediul sau industria auto sunt probabil ultimele lucruri la care se gandeste persoana care isi cumpara o masina. Asa ca cele doua domenii trebuie protejate de stat. Insa nu prin introducerea unei taxe discriminatorii, care se schimba odata cu ministrul economiei si despre care nimeni nu mai stie cum se numeste sau de cand este valabila.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Apare un nou stadion de 5 stele în România! Guvernul aprobă azi toate actele
NEWS ALERT Apare un nou stadion de 5 stele în România! Guvernul aprobă azi toate actele
Citește și...
Guvernul primeste zilnic sute de petitii privind noua taxa auto!
Guvernul primeste zilnic sute de petitii privind noua taxa auto!

Sute de romani trimit, zilnic, petitii Guvernului, nemultumiti de masura Executivului de a tripla taxa de poluare auto, unele dintre acestea continand injurii, iar altele fiind cereri de scutire de la plata pe diferite motive.

Afla cum poti sa eviti taxa auto!
Afla cum poti sa eviti taxa auto!

Bomba a explodat.  Noi... incepem sa ne resemnam.  Nu stim, insa, in ce directie o vom apuca. Si mai ales...cu ce ne vom deplasa.

Recomandări
Petre Roman, în fața procurorilor. Este informat oficial despre punerea sub acuzare în dosarul mineriadei din 1991
Petre Roman, în fața procurorilor. Este informat oficial despre punerea sub acuzare în dosarul mineriadei din 1991

Petre Roman a ajuns joi la sediul Parchetului General, ca să ia la cunoştinţă că a fost pus din nou sub acuzare în dosarul Mineriadei din iunie 1990. Roman a fost premierul României între 1989-1991.

„Acțiune ofensivă” pornită de Israel în sudul Libanului: „Trupele sunt desfăşurate în număr mare de-a lungul frontierei”
„Acțiune ofensivă” pornită de Israel în sudul Libanului: „Trupele sunt desfăşurate în număr mare de-a lungul frontierei”

Sudul Libanului este vizat de „o acțiune ofensivă” pornită de Israel, miercuri, în paralele cu pregătirile pentru o operațiune terestră în Rafah.

Peste 60% dintre români ar fi de acord cu votul obligatoriu, cu 20% mai mulți decât în 2014. Care este motivul. Sondaj INSCOP
Peste 60% dintre români ar fi de acord cu votul obligatoriu, cu 20% mai mulți decât în 2014. Care este motivul. Sondaj INSCOP

Peste 60% dintre români sunt de acord cu votul obligatoriu, argumentând că o prezenţă mai mare la vot poate schimba lucrurile în bine, conform unui sondaj realizat de INSCOP la comanda News.ro.