Calendarul discutiilor dintre Londra si Bruxelles privind Brexit. Un dialog distinct va avea loc despre Irlanda de Nord

Ultimul update: Joi 22 Iunie 2017 07:30
Data publicarii: Luni 19 Iunie 2017 07:45
Categorie: Brexit

Negociatorii britanic si european au convenit luni ca negocierile Brexitului sa se concentreze - pana in octombrie asupra drepturilor cetatenilor, un acord financiar si alte probleme legate de acest divort.

De asemenea, s-a stabilit ca un dialog distinct sa fie purtat cu privire la Irlanda de Nord, potrivit unui document citat de Reuters.

Potrivit acestui document, care contine termene de referinta, aprobat de Michel Barnier, negociatorul-sef al UE, si David Davis, negociatorul britanic, negocierile urmeaza sa continue in saptamanile care incep pe 17 iulie, 28 august, 18 septembrie si 9 octombrie.

Limba de lucru a negocierilor va fi engleza si franceza, iar intrerpretari vor fi furnizate de Comisia Europeana (CE). Ambele parti doresc transparenta.

Echipele de negociatori trebuie sa ia decizii care vor influenta vietile a milioane de oameni de pe intreg continentul. Includem aici drepturile romanilor care traiesc si muncesc in Regatul Unit, dar si vizele. Alte probleme importante sunt frontiera irlandeza si nota de plata, pe care Londra trebuie sa o achite dupa "divort".

UE face primul pas pentru a se tranforma in alianta militara. Juncker: "Nu ne putem baza pe cineva din afara sa ne apere"

Michel Barnier, negociator sef din partea UE: "Obiectivul nostru este clar. Trebuie sa abordam in primul rand chestiunile pe care Brexitul le lasa "in aer", in primul rand legate de cetateni, de beneficiarii programelor UE si legate de granite, mai ales cea cu Irlanda."

O misiune deloc usoara, cu atat mai mult ca nu este clar, deocamdata, pentru ce fel de Brexit opteaza Marea Britanie.

Inainte de alegerile de acum nici doua saptamani, prin care si-a pierdut majoritatea in Parlament, Theresa May milita pentru asa numitul " Brexit dur"- o desprindere completa de UE. Ar insemna iesirea din Piaţa Unică si implicit renuntarea la libera circulatie a oamenilor, bunurilor, serviciilor si capitalului, limitarea imigratiei si un acord vamal cu UE.

Alternativa este o desprindere mai „blanda", care mentine un acces la Piata Unica, reduce astfel daunele economice si le permite cetatenilor Uniunii sa munceasca si sa traiasca in continuare in Marea Britanie.

Celelalte state membre ale UE au, totusi, un motiv puternic pentru a refuza Londrei un acord "atractiv"- nu vor sa-i incurajeze si pe alti membri sa urmeze exemplul Regatului Unit.

Londra are mai putin de doi ani pentru a negocia termenii divortului si liniile mari ale viitoarei relatii cu UE, in conditiile in care desprinderea oficiala de blocul comunitar va avea loc la sfarsitul lui martie 2019.

Aflat la una dintre cele mai importante rascruci pentru Europa si pentru Occident dupa caderea URSS, in 1991, Guvernul lui May se confrunta cu o criza pe care si-a creat-o singur – pierderea majoritatii parlamentare in alegerile anticipate din 8 iunie, pe care premierul le-a convocat anticipat.

Prabusirea autoritatii lui May este atat de puternica, incat intreaga sa strategie pentru Brexit este disecata in public de ministrii, parlamentarii si aliatii sai, in conditiile in care negocierile oficiale pentru iesirea din UE incep luni, la 11 ora Bruxelles-ului (12 ora Romaniei).

Desi atat Franta, cat si Germania au semnalat in ultima perioada ca Marea Britanie poate sa ramana in blocul comunitar, daca se razgandeste, ministrul pentru Brexit David Daivs a insistat ca nu exista cale de intoarcere.

“In conditiile in care ma indrept spre Bruxelles, pentru a deschide negocierile oficiale pentru iesirea din UE, nu ar trebui sa existe nicio urma de indoiala – iesim din UE”, a spus Davis, care se intalneste cu seful echipei de negociere a UE, Michel Barnier.

„Acum incepe munca grea. Trebuie sa obtinem un acord care sa functioneze pentru toate partile Marii Britanii, care ne va permite sa devenim cu adevarat o Mare Britanie globala”, a adaugat el.

Londra are mai putin de doi ani pentru a negocia termenii divortului si liniile mari ale viitoarei relatii cu UE, in conditiile in care desprinderea oficiala de blocul comunitar va avea loc la sfarsitul lui martie 2019. Ambele parti au nevoie de un acord pentru a permite continuarea comertului intre cel mai mare bloc comercial al lumii si a cincea economie de pe Glob.

Insa celelalte 27 de state membre UE, impreuna, au o putere economica de cinci ori mai mare decat Regatul Unit. De asemenea, au un motiv puternic pentru a refuza Londrei un acord atat de atractiv incat sa incurajeze si alti membri sa urmeze exemplul Marii Britanii.

In conditiile in care May inca stabileste detaliile unui acord postelectoral pentru a ramane la putere, cu ajutorul unui partid nord-irlandez mic, exista temeri ca un acord dezordonat va slabi Occidentul, va pune in pericol economia de 2.500 de miliarde de dolari a Marii Britanii si va submina pozitia Londrei ca singurul centru financiar ce poate rivaliza New York-ul.

Pentru a spori si mai mult presiunile asupra liderului britanic, aceasta a fost acuzata ca nu a dat dovada de suficienta compasiune pentru victimele incendiului de la Grenfell Tower, din Londra, de saptamana trecuta.

Un diplomat european de la Londra a declarat ca haosul politic este atat de mare incat este greu sa isi dea seama ce sa se scrie in notele catre Guvernul sau – o situatie aproape ironica, in conditiile in care sloganul de campanie al lui May a fost „O conducere puternica si stabila”.

CE FEL DE BREXIT?

Iesirea din Uniunea Europeana parea, la un moment dat, o nebunie: in urma cu numai 15 ani, liderii britanici se certau despre cand sa adere la euro, iar discutiile despre iesirea din blocul comunitar se purtau numai in randul unor comunitati mici de eurosceptici de la marginea partidelor importante.

Insa criza din Zona euro, temerile din Marea Britanie privind imigratia si o serie de calcule gresite facute de fostul premier David Cameron i-au facut pe britanici sa voteze in proportie de 52% pentru Brexit la referendumul din 23 iunie 2016.

Iesirea din UE – cea mai grea lovitura de dupa Al Doilea Razboi Mondial data eforturilor europene de unificare – obtine in prezent consens atat in randul conservatorilor, cat si al laburistilor, aflati in opozitie.

Nu exista, insa, un acord privind ce fel de Brexit ar trebui sa incerce May sa obtina – presupunand ca poate ramane in functie.

„Placile tectonice politice din Marea Britanie sunt in miscare in momentul in care negociem Brexit”, a subliniat Anand Menon, profesor de stiinte politice la King's College din Londra.

Inainte de alegeri, May a propus o desprindere complete de UE: iesirea din Piata Unica, pentru ca aceasta este conditionata de libertatea de circulatie a oamenilor, bunurilor, serviciilor si capitalului, precum si propunerea de limite pentru imigratie si un acord vamal cu UE.

Criticii descriu aceasta varianta drept „Brexit dur” si pledeaza pentru un scenariu „bland”, care sa prioritizeze o forma de continuare a accesului la Piata Unica, pentru a reduce pagubele economice.

In timp ce liderii europeni incearca sa isi dea seama la ce sa se astepte din partea Marii Britanii, May este atat de slabita incat propriul sau ministru de Finante si partenerii pe care se va baza pentru a avea majoritate in Parlament, formatiunea nord-irlandeza DUP, ii ofera sfaturi publice.

Opinia mea clara, si cred ca aceasta este opinia majoritatii oamenilor din Marea Britanie, este ca ar trebui sa oferim prioritate apararii locurilor de munca, apararii cresterii economice, apararii prosperitatii cand intram in acele negocieri”, a spus ministrul de Finante Philip Hammond.

UN HAOS TOTAL

Desi economia Marii Britanii a dat dovada de o stabilitate neasteptata dupa votul pentru Brexit, exista semne de slabiciune. Directorii de companii spun ca incertitudinea inseamna ca trebuie sa isi faca strategiile plecand de la presupunerea ca Marea Britanie va iesi din UE fara un acord.

„Este un pic de haos in prezent, pentru ca sunt multe manevre si se misca multe piese”, a explicat un director responsabil cu pregatirile pentru Brexit la una dintre marile companii din Regatul Unit.

Sustinatorii Brexit accepta faptul ca probabil se va simti o durere pe termen scurt pe plan economic, dar sunt convinsi ca Londra va avea de castigat pe termen lung daca se desprinde de ceea ce percept drept un experiment sortit esecului pentru o unitate dominata de Germania si pentru cheltuieli sociale finantate prin indatorari excesive.

Pe de alta parte, cei care se opun "divortului" se tem ca renuntarea la o strategie de 60 de ani pentru integrare economica in favoarea unei relatii special cu Washingtonului sau a unui Commonwealth din foste colonii slab va submina ceea ce ramane din influenta globala a Marii Britanii.

PRIORITATILE DE NEGOCIERE

Prima chestiune care se va afla pe agenda de discutii de la Bruxelles va fi statutul milioanelor de cetateni UE care traiesc in Marea Britanie si a cetatenilor britanici din celelalte 27 de state membre UE. Acest statut va include dreptul lor de a ramane in tara gazda, de a munci si de a avea acces la ingrijiri medicale.

Valoarea notei de plata pe care va trebui sa o plateasca Marea Britanie la iesire urmeaza sa fie, de asemenea, decizie. UE va cere, probabil, zeci de miliarde de euro, pentru ca, din punctul sau de vedere, Londra trebuie sa finanteze programele pe care le-a aprobat cand era membra.

Situatia cu Irlanda – unde se afla singura granita terestra dintre UE si Marea Britanie – va fi discutata de asemenea.

May vrea sa negocieze atat "divortul", cat si viitoarea relatie comerciala inainte de iesirea tarii sale din blocul comunitar. Apoi, ea pledeaza pentru o implementare treptata a procesului de Brexit, pentru ca firmele sa aiba timp sa se pregateasca pentru impact.

Pe de alta parte, UE vrea finalizarea primei etape a negocierilor de divort inainte ca, anul viitor, sa inceapa negocierile privind comertul. Oficialii UE sunt, insa, de acord ca acordurile necesare inainte de iesirea Londrei pot fi incheiate numai ca un pachet totalitar.

La trei zile dupa inceperea negocierilor, May va merge la Bruxelles pentru un summit UE – o ocazie pentru ca ceilalti 27 de lideri sa isi evalueze partenerul de discutii in atmosfera profund schimbata adusa de dramele din ultimele doua saptamani.

Cetatenii UE din Anglia, moneda de schimb in negocierea Brexit. Ce risca cei care nu au avut tot timpul asigurare medicala

Cetatenii UE din Anglia, moneda de schimb in negocierea Brexit. Ce risca cei care nu au avut tot timpul asigurare medicala

Brexit, Londra - AFP/Getty

Scenariul “catastrofal” al unui “hard Brexit”: niciun acord pe drepturile cetățenilor

Al doilea stat UE în care se vorbește despre independență. Ce altă țară s-ar putea rupe, după Spania

Juncker, despre Brexit: Nu sunt răzbunător, dar Marea Britanie trebuie să plătească

Ziua în care toate zborurile între Marea Britanie și UE ar putea fi suspendate

The Times: Germania, Franța și România cer blocarea negocierilor pentru Brexit

Brexitul ar putea fi oprit. Theresa May, acuzată că nu vrea stoparea ieșirii din UE

Theresa May la Congresul Conservator

Premierul britanic sugerează că Brexit s-ar putea încheia fără un acord cu UE

Brexitul s-ar putea amâna. Decizia luată marți în Parlamentul European

Tot mai mulți europeni reținuți și expulzați din Marea Britanie. UE demarează o investigație

Vize pentru români, bulgari și polonezi în Marea Britanie. Ce plănuiește Londra, după Brexit

Theresa May vrea o ”perioadă de implementare” de 2 ani, după BREXIT

Londra anunță un posibil acord cu UE. Cum vor circula europenii în Regat, după Brexit